Nissan Juke 2023 Instrukcja obsługi Nissana
7.7. Filtr cząstek stałych silnika benzynowego (GPF) (jeśli na wyposażeniu)
Jeżeli pojazd jest wyposażony w silnik benzynowy, może w nim być zamontowany filtr cząstek stałych (GPF) wchodzący w skład układu kontroli emisji spalin.
Filtr GPF wychwytuje ze spalin cząsteczki węgla, tym samym zmniejszając emisję sadzy do środowiska.
W normalnych warunkach jazdy nagromadzone w filtrze cząsteczki węgla są regularnie spalane w celu usunięcia ich z filtra GPF. W ten sposób filtr GPF zostaje „zregenerowany” i może dalej filtrować cząsteczki węgla ze spalin.
Zarówno spaliny jak i układ wydechowy są bardzo gorące. Podczas gdy silnik pracuje, w pobliżu rury wydechowej nie mogą znajdować się ludzie ani materiały łatwopalne.
Nie parkuj i nie zatrzymuj pojazdu nad materiałami łatwopalnymi, takimi jak sucha trawa, papier czy szmaty, ponieważ mogą się one zapalić.
Podczas parkowania, upewnij się, że w pobliżu rury wydechowej nie znajdują się ludzie ani materiały łatwopalne.
W pewnych niesprzyjających warunkach jazdy, uniemożliwiających automatyczną regenerację filtra GPF, może dojść do jego zapchania/zapełnienia. W tym przypadku na ekranie informacji o pojeździe będzie wyświetlany komunikat oraz może zapalić się lampka sygnalizująca usterkę (MIL – pomarańczowa) lub lampka ostrzegawcza usterki (MWL – czerwona) (choć może ona również zapalić się w przypadku innych usterek układu sterowania pracą silnika). Zapchanie/zapełnienie filtra GPF może spowodować obniżenie osiągów silnika oraz zmniejszenie jego prędkości obrotowej.
Kiedy jest wyświetlany komunikat [Przegląd filtra spalin Sprawdź w podr.uż.], należy delikatnie operować pedałem gazu i jechać z prędkością powyżej 50 km/h (30 MPH), o ile pozwalają na to przepisy i warunki bezpieczeństwa, do momentu aż komunikat zniknie.
Jeśli z jakiejkolwiek przyczyny zaświeci się lampka MIL lub MWL albo na ekranie informacji o pojeździe pojawi się komunikat [Przegląd filtra spalin Sprawdź w podr.uż.], jak najszybciej udaj się do przedstawiciela firmy NISSAN lub profesjonalnej stacji obsługi. Kontynuowanie jazdy z zapaloną lampką MIL/MWL może spowodować uszkodzenie układu sterowania pracą silnika.
Co można zrobić we własnym zakresie, aby zapobiec zapchaniu/zapełnieniu filtra GPF:
Unikaj częstych podróży na krótkich odcinkach, ponieważ w ich trakcie silnik nie osiąga normalnej temperatury roboczej.
Regularnie wykonuj jazdy, w trakcie których prędkość przekracza 60 km/h przez ponad 30 minut.