NOWY TEST EMISJI SPALIN: CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O PROCEDURZE WLTP
CZYM JEST WLTP?
Kiedy decydujesz się na samochód, chcemy, abyś miał pod ręką wszelkie potrzebne informacje dla swojego modelu, w tym dokładne i zrozumiałe dane dotyczące emisji spalin i zużycia paliwa.
Legislacja o WLTP już obowiązuje, dzięki czemu będzie to łatwiejsze. Oficjalna nazwa brzmi: Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure, czyli Światowa Zharmonizowana Procedura Testów Pojazdów Lekkich, w skrócie WLTP. Wszyscy producenci będą zobowiązani do poddania swoich samochodów badaniu WLTP, zanim będą mogli wprowadzić je na rynek.
Data wprowadzenia testu WLTP, Od września 2017 r. nowe prawo dotyczy nowych modeli lub nowych zespołów napędowych, w związku z czym standard WLTP będzie stopniowo zastępował poprzedni system testowania, funkcjonujący pod nazwą New European Driving Cycle, czyli Nowy Europejski Cykl Jazdy, w skrócie NEDC.
Od stycznia 2018 r. rozpoczyna się sprzedaż pojazdów homologowanych zgodnie z nową procedurą, a od września 2018 r. wszystkie samochody sprzedawane przez naszą sieć dealerów będą miały homologację WLTP. (wyjątkiem jest, ściśle określona końcowa partia produkcji samochodów, których sprzedaż może trwać do września 2019 roku). Od września 2019 roku przepisy WLTP będą również stosowane do lekkich pojazdów dostawczych.
W okresie przejściowym niekiedy będą podawane wyniki z obydwu testów: NEDC i WLTP. Poniższe podsumowanie wyjaśnia różnice między tymi dwiema procedurami, co pozwoli klientom łatwiej porównywać pojazdy
NISSAN TEST WLTP – LEPSZA METODA TESTOWANIA
Dzięki metodzie testowania WLTP można uzyskać bardziej realistyczny zbiór danych dotyczących emisji spalin i zużycia paliwa niż w przypadku systemu NEDC – bliższy wartości, jakie można osiągnąć w codziennej jeździe.
Na przykład nowy test jest przeprowadzany w szerszym zakresie temperatur, trwa dłużej i obejmuje więcej niż dwukrotność dystansu jazdy testowej w ramach NEDC.
Aby dokładniej odzwierciedlić typowe warunki jazdy, nowy cykl testowy obejmuje ostrzejsze przyspieszanie, krótsze przestoje, wyższą średnią prędkość i wyższą prędkość maksymalną.
Zamiast zestawiania ze sobą symulowanej jazdy w warunkach miejskich i pozamiejskich, samochód jest teraz testowany w czterech zakresach prędkości.
Otrzymane wyniki odzwierciedlają styl jazdy i warunki drogowe.
Wartości te uwzględniają również różnice w wyposażeniu pojazdu – w tym indywidualne opcje – dla każdego testowanego modelu.
BARDZIEJ REALISTYCZNE DANE Z TESTÓW NA DRODZE
Pomimo większego rygoru badawczego, cykl WLTP pozostaje czysto laboratoryjnym procesem. W celu zapewnienia jeszcze bardziej reprezentatywnych wyników, wprowadzana jest druga procedura testowa.
Nosi nazwę Real Driving Emissions Test, czyli Test Emisji Spalin w Rzeczywistym Ruchu Drogowym, w skrócie RDE. Nakłada ona obowiązek przetestowania samochodów na drodze, w warunkach dokładniej odzwierciedlających autentyczne scenariusze na trasie.
Test RDE obejmuje pokonywanie wzniesień i zjeżdżanie z nich, jazdę po mieście z małymi prędkościami, jazdę drogami pozamiejskimi ze średnimi prędkościami i szybką jazdę na autostradach, a także uwzględnia wysokość nad poziomem morza, na której znajduje się samochód, jego obciążenie i różne temperatury powietrza.
Od września 2019 roku wszystkie nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze będą przechodzić testy RDE.
PRZYDATNE LICZBY
Połączenie testów WLTP i RDE oznacza, że informacje publikowane w reklamach i na stronach internetowych będą znacznie bliższe rzeczywistym wartościom emisji CO2 i zużycia paliwa.
Jak zwykle w takich sytuacjach, mogą zaistnieć pewne rozbieżności między przytaczanymi liczbami a wynikami osiąganymi przez poszczególnych kierowców. Celem nowych procedur testowych jest jednak zmniejszenie tych różnic.
Dzięki nowym warunkom testowania w ramach WLTP, podawane liczby będą wyższe niż osiągane przy pomocy wcześniejszego systemu NEDC. Samochody pozostają takie same – zostały poprawione jedynie standardy ich testowania.