Nissan Juke 2023 Instrukcja obsługi Nissana
7.23.2.1. Obsługa systemu
System IEB działa, gdy pojazd jest prowadzony z prędkością powyżej 5 km/h (3 MPH).
Jeśli zostanie wykryte ryzyko zderzenia z przodu, system IEB wygeneruje najpierw ostrzeżenie dla kierowcy w postaci migającej lampki ostrzegawczej (białej) na ekranie informacji o pojeździe oraz wyemitowanie ostrzeżenia dźwiękowego.
Jeśli kierowca zastosuje szybkie i mocne hamowanie po ostrzeżeniu, a system IEB wykryje, że nadal istnieje możliwość zderzenia z przodu, automatycznie zwiększy siłę hamowania.
Jeśli kierowca nie zainterweniuje, system IEB wyemituje drugie ostrzeżenie wizualne (czerwone) i ostrzeżenie dźwiękowe, a następnie zastosuje częściowe hamowanie.
Natomiast jeżeli ryzyko kolizji będzie nieuniknione, system IEB automatycznie zastosuje mocniejsze hamowanie.
Ostrzeżenie | Wizualne | Dźwiękowe |
Pierwsze | Sygnał dźwiękowy | |
Drugie | Wysokotonowy dzwonek |
Światła stop pojazdu włączają się podczas hamowania zainicjowanego przez system IEB.
Gdy system IEB wykryje przeszkodę na drodze pojazdu i wyświetli ostrzeżenie IEB, z przedziału silnika może być słyszalny odgłos wstępnego uruchomienia hamulców w celu skrócenia czasu reakcji.
W zależności od prędkości pojazdu i odległości od pojazdu jadącego z przodu, jak i warunków jezdnych i drogowych, system może pomóc kierowcy uniknąć zderzenia z przodu lub złagodzić jego skutki, jeżeli kolizja będzie nieunikniona.
Jeśli kierowca obraca kierownicą, przyspiesza lub hamuje, system IEB zadziała później lub nie zadziała wcale.
System awaryjnego hamowania nie będzie działał w następujących warunkach:
Gdy kierownica zostanie skręcona w stopniu niezbędnym do uniknięcia kolizji.
Gdy pedał gazu jest wciśnięty.
Gdy nie jest już wykrywany pojazd jadący z przodu.
Po zatrzymaniu przez system IEB pojazd pozostanie w bezruchu przez około 2 sekundy, zanim zostaną zwolnione hamulce.
Poniżej podano ograniczenia systemu Intelligent Emergency Braking. Niezastosowanie się do tych ograniczeń podczas prowadzenia pojazdu może spowodować poważne obrażenia ciała lub śmierć.
System IEB nie wykrywa wszystkich pojazdów w każdych warunkach.
Czujnik radarowy nie wykrywa następujących obiektów:
Pieszych, zwierząt lub przeszkód na drodze
Pojazdów jadących z naprzeciwka.
Pojazdów przejeżdżających prostopadle
Czujnik radarowy ma pewne ograniczenia działania. Jeżeli na drodze pojazdu znajdzie się nieruchomy samochód, system IEB nie zadziała, jeśli prędkość pojazdu przekracza około 80 km/h (50 MPH).
Czujnik radarowy może nie wykryć pojazdu jadącego z przodu w następujących warunkach:
Jeżeli brud, lód, śnieg lub inny materiał pokrywa czujnik radarowy.
Jeżeli występują zakłócenia z innymi urządzeniami radarowymi.
Jeżeli jadące pojazdy rozchlapują śnieg lub błoto.
Jeżeli pojazd jadący z przodu jest wąski (np. motocykl).
Podczas jazdy na stromym zjeździe ze wzniesienia lub na drodze z ostrymi zakrętami.
Podczas holowania przyczepy.
W niektórych warunkach drogowych system IEB może nieoczekiwanie zastosować częściowe hamowanie. Gdy konieczne jest przyspieszenie, należy nadal naciskać pedał gazu, aby uchylić działanie systemu.
System IEB może wykrywać obiekty znajdujące się na poboczu (znaki drogowe, barierki itp.).
Droga hamowania zwiększa się na śliskich nawierzchniach.
Nadmierny hałas może zagłuszać dźwięk brzęczyka ostrzegawczego, który może być niesłyszalny.
System został zaprojektowany tak, aby w określonych granicach testował automatycznie działanie czujnika. Przez pierwszych kilka minut od uruchomienia silnika system może w niektórych przypadkach nie ostrzegać kierowcy o nieprawidłowościach działania. System może nie wykrywać niektórych przeszkód zakłócających działanie czujnika, takich jak np. lód, śnieg, błoto lub naklejki. W takich przypadkach system może nie być w stanie ostrzegać kierowcy w prawidłowy sposób. Należy pamiętać o regularnej kontroli i czyszczeniu obszaru czujnika.
Inteligentny system hamowania awaryjnego może reagować na
obiekty na poboczu (znaki drogowe, barierki, pieszych, inne pojazdy itp.)
Obiekty ponad powierzchnią drogi (niskie mosty, znaki drogowe itp.)
Obiekty na powierzchni drogi (tory kolejowe, kraty, płyty stalowe itp.)
Obiekty na parkingu (szlaban, słupek itp.)
Na drogach wąskich, krętych, stromych, łukowatych lub na drogach w budowie czujnik może wykrywać pojazdy jadące innym pasem lub może tymczasowo nie wykrywać pojazdu jadącego z przodu. Może to spowodować nieprawidłowe działanie systemu.
Na wykrywanie pojazdów może wpłynąć również sposób prowadzenia pojazdu (manewry przy kierowaniu lub położenie na pasie jazdy itd.) lub stan pojazdu. W takim przypadku system może nieoczekiwanie ostrzec kierowcę miganiem wskaźnika systemu oraz dźwiękiem ostrzegawczym. Kierowca będzie musiał samodzielnie utrzymać odpowiednią odległość od pojazdu jadącego z przodu.