Nissan Juke 2023 Instrukcja obsługi Nissana

7.23.2.1. Obsługa systemu

System IEB działa, gdy pojazd jest prowadzony z prędkością powyżej 5 km/h (3 MPH).

Jeśli zostanie wykryte ryzyko zderzenia z przodu, system IEB wygeneruje najpierw ostrzeżenie dla kierowcy w postaci migającej lampki ostrzegawczej (białej) na ekranie informacji o pojeździe oraz wyemitowanie ostrzeżenia dźwiękowego.

Jeśli kierowca zastosuje szybkie i mocne hamowanie po ostrzeżeniu, a system IEB wykryje, że nadal istnieje możliwość zderzenia z przodu, automatycznie zwiększy siłę hamowania.

Jeśli kierowca nie zainterweniuje, system IEB wyemituje drugie ostrzeżenie wizualne (czerwone) i ostrzeżenie dźwiękowe, a następnie zastosuje częściowe hamowanie.

Natomiast jeżeli ryzyko kolizji będzie nieuniknione, system IEB automatycznie zastosuje mocniejsze hamowanie.

Ostrzeżenie

Wizualne

Dźwiękowe

Pierwsze

image

Sygnał dźwiękowy

Drugie

image

Wysokotonowy dzwonek

Uwaga:
  • Światła stop pojazdu włączają się podczas hamowania zainicjowanego przez system IEB.

  • Gdy system IEB wykryje przeszkodę na drodze pojazdu i wyświetli ostrzeżenie IEB, z przedziału silnika może być słyszalny odgłos wstępnego uruchomienia hamulców w celu skrócenia czasu reakcji.

W zależności od prędkości pojazdu i odległości od pojazdu jadącego z przodu, jak i warunków jezdnych i drogowych, system może pomóc kierowcy uniknąć zderzenia z przodu lub złagodzić jego skutki, jeżeli kolizja będzie nieunikniona.

Jeśli kierowca obraca kierownicą, przyspiesza lub hamuje, system IEB zadziała później lub nie zadziała wcale.

System awaryjnego hamowania nie będzie działał w następujących warunkach:

  • Gdy kierownica zostanie skręcona w stopniu niezbędnym do uniknięcia kolizji.

  • Gdy pedał gazu jest wciśnięty.

  • Gdy nie jest już wykrywany pojazd jadący z przodu.

Po zatrzymaniu przez system IEB pojazd pozostanie w bezruchu przez około 2 sekundy, zanim zostaną zwolnione hamulce.

Poniżej podano ograniczenia systemu Intelligent Emergency Braking. Niezastosowanie się do tych ograniczeń podczas prowadzenia pojazdu może spowodować poważne obrażenia ciała lub śmierć.

  • System IEB nie wykrywa wszystkich pojazdów w każdych warunkach.

  • Czujnik radarowy nie wykrywa następujących obiektów:

    • Pieszych, zwierząt lub przeszkód na drodze

    • Pojazdów jadących z naprzeciwka.

    • Pojazdów przejeżdżających prostopadle

  • Czujnik radarowy ma pewne ograniczenia działania. Jeżeli na drodze pojazdu znajdzie się nieruchomy samochód, system IEB nie zadziała, jeśli prędkość pojazdu przekracza około 80 km/h (50 MPH).

  • Czujnik radarowy może nie wykryć pojazdu jadącego z przodu w następujących warunkach:

    • Jeżeli brud, lód, śnieg lub inny materiał pokrywa czujnik radarowy.

    • Jeżeli występują zakłócenia z innymi urządzeniami radarowymi.

    • Jeżeli jadące pojazdy rozchlapują śnieg lub błoto.

    • Jeżeli pojazd jadący z przodu jest wąski (np. motocykl).

    • Podczas jazdy na stromym zjeździe ze wzniesienia lub na drodze z ostrymi zakrętami.

    • Podczas holowania przyczepy.

  • W niektórych warunkach drogowych system IEB może nieoczekiwanie zastosować częściowe hamowanie. Gdy konieczne jest przyspieszenie, należy nadal naciskać pedał gazu, aby uchylić działanie systemu.

  • System IEB może wykrywać obiekty znajdujące się na poboczu (znaki drogowe, barierki itp.).

  • Droga hamowania zwiększa się na śliskich nawierzchniach.

  • Nadmierny hałas może zagłuszać dźwięk brzęczyka ostrzegawczego, który może być niesłyszalny.

  • System został zaprojektowany tak, aby w określonych granicach testował automatycznie działanie czujnika. Przez pierwszych kilka minut od uruchomienia silnika system może w niektórych przypadkach nie ostrzegać kierowcy o nieprawidłowościach działania. System może nie wykrywać niektórych przeszkód zakłócających działanie czujnika, takich jak np. lód, śnieg, błoto lub naklejki. W takich przypadkach system może nie być w stanie ostrzegać kierowcy w prawidłowy sposób. Należy pamiętać o regularnej kontroli i czyszczeniu obszaru czujnika.

  • Inteligentny system hamowania awaryjnego może reagować na

    • obiekty na poboczu (znaki drogowe, barierki, pieszych, inne pojazdy itp.)

    • Obiekty ponad powierzchnią drogi (niskie mosty, znaki drogowe itp.)

    • Obiekty na powierzchni drogi (tory kolejowe, kraty, płyty stalowe itp.)

    • Obiekty na parkingu (szlaban, słupek itp.)

imageimage

Na drogach wąskich, krętych, stromych, łukowatych lub na drogach w budowie czujnik może wykrywać pojazdy jadące innym pasem lub może tymczasowo nie wykrywać pojazdu jadącego z przodu. Może to spowodować nieprawidłowe działanie systemu.

Na wykrywanie pojazdów może wpłynąć również sposób prowadzenia pojazdu (manewry przy kierowaniu lub położenie na pasie jazdy itd.) lub stan pojazdu. W takim przypadku system może nieoczekiwanie ostrzec kierowcę miganiem wskaźnika systemu oraz dźwiękiem ostrzegawczym. Kierowca będzie musiał samodzielnie utrzymać odpowiednią odległość od pojazdu jadącego z przodu.

Temat nadrzędny: