Nissan Juke 2023 Instrukcja obsługi Nissana

7.23.1.3. Ograniczenia systemu IEB

Poniżej podano ograniczenia systemu IEB. Niezastosowanie się do tych ograniczeń podczas prowadzenia pojazdu może spowodować poważne obrażenia ciała lub śmierć.

  • System IEB nie wykrywa wszystkich pojazdów, pieszych i rowerzystów w każdych warunkach.

  • System IEB nie wykrywa następujących obiektów:

    • Pieszych niskiego wzrostu (w tym małych dzieci) i zwierząt.

    • Pieszych na wózkach inwalidzkich lub jadących skuterem, samochodzikiem dziecięcym, deskorolką itp.

    • Pieszych, którzy znajdują się w pozycji siedzącej lub nie są całkowicie wyprostowani.

    • Pojazdów jadących z naprzeciwka.

    • Pojazdów przejeżdżających prostopadle.

    • Przeszkód na poboczu.

  • Działanie systemu IEB podlega pewnym ograniczeniom.

    • Jeżeli na drodze pojazdu znajdzie się nieruchomy samochód, system IEB nie zadziała, jeśli prędkość pojazdu przekracza około 80 km/h (50 MPH).

    • Funkcja wykrywania pieszych i rowerzystów systemu IEB nie działa, gdy pojazd porusza się z prędkością powyżej ok. 80 km/h (50 MPH) lub poniżej ok. 10 km/h (6 MPH). Automatyczne sterowanie hamulcami działa przy prędkości poniżej 60 km/h (37 MPH).

  • System IEB może nie zadziałać w przypadku pieszych i rowerzystów znajdujących się w ciemnym miejscu lub tunelu, nawet jeśli dany obszar znajduje się w obrębie oświetlenia ulicznego.

  • System IEB może nie zadziałać, gdy pojazd jadący z przodu jest wąski (np. motocykl).

  • System IEB może nie zadziałać, gdy różnica prędkości między dwoma pojazdami jest zbyt mała.

  • System IEB może nie działać prawidłowo lub nie wykryć pojazdu jadącego z przodu, pieszego lub rowerzysty w następujących warunkach:

    • Słaba widoczność (warunki takie jak deszcz, śnieg, mgła, burza pyłowa, burza piaskowa, rozchlapywany przez inne pojazdy śnieg lub błoto).

    • Jazda na stromym zjeździe ze wzniesienia lub na drodze z ostrymi zakrętami.

    • Jazda po wyboistych nawierzchniach, np. po nierównych drogach gruntowych.

    • Jeżeli brud, lód, śnieg lub inny materiał pokrywa czujnik radarowy.

    • Jeżeli występują zakłócenia z innymi urządzeniami radarowymi.

    • Obszar kamery na przedniej szybie jest zaparowany, pokryty brudem, kroplami wody, lodem, śniegiem itp.

    • Intensywne światło (np. promienie słoneczne lub światła drogowe pojazdów jadących z naprzeciwka) pada na obiektyw kamery przedniej. Intensywne światło powoduje, że obszar wokół pieszego lub rowerzysty jest zacieniony, przez co trudno go dostrzec.

    • Dochodzi do nagłej zmiany natężenia oświetlenia. (Na przykład gdy pojazd wjeżdża lub wyjeżdża z tunelu lub zacienionego miejsca lub podczas błyskawicy).

    • Słaby kontrast między osobą a tłem, na przykład gdy kolor lub wzór odzieży danej osoby jest podobny do koloru tła.

    • Sylwetka pieszego jest częściowo przesłonięta lub trudna do wykrycia, ponieważ niesie on duży bagaż bądź też ma na sobie bardzo luźne ubranie lub dodatki.

  • System może działać z mniejszą skutecznością w następujących warunkach:

    • Pojazd porusza się po śliskiej drodze.

    • Pojazd porusza się na pochyłym terenie.

    • W pojeździe znajduje się zbyt ciężki bagaż na tylnym siedzeniu lub w przedziale bagażowym.

  • System został zaprojektowany tak, aby w określonych granicach automatycznie testował działanie czujnika (radaru i kamery). System może nie wykrywać niektórych przeszkód zakłócających działanie czujnika, takich jak lód, śnieg, naklejki itp. W takich przypadkach system może nie być w stanie ostrzec kierowcy w prawidłowy sposób. Należy pamiętać o regularnej kontroli i czyszczeniu okolic czujnika.

  • W niektórych warunkach drogowych system IEB może nieoczekiwanie zastosować częściowe hamowanie. Gdy konieczne jest przyspieszenie, należy nadal naciskać pedał gazu, aby uchylić działanie systemu.

  • Nadmierny hałas może zagłuszać dźwięk brzęczyka ostrzegawczego, który może być niesłyszalny.

  • Droga hamowania zwiększa się na śliskich nawierzchniach.

  • System Intelligent Emergency Braking może uruchomić się w przypadku, gdy na drodze znajdą się opisane poniżej obiekty, przypominające sylwetkę pieszego, rowerzysty lub tylne światła innego pojazdu lub motocykla.

    • Cienie, namalowane na nawierzchni lub ścianie oznaczenia i rysunki (w tym również wyblakłe lub nietypowe oznaczenia drogowe).

    • Obiekty znajdujące się przed pojazdem (np. tunele, wiadukty, znaki drogowe, reflektory zamontowane z boku pojazdu, ekrany odblaskowe, barierki), obiekty znajdujące się na poboczu (drzewa, budynki) oraz źródła światła.

    • Obiekty znajdujące się na poboczu, takie jak drzewa, lampy, cienie lub budynki.

  • System Intelligent Emergency Braking może reagować na:

    • obiekty na poboczu (znaki drogowe, barierki, pieszych, rowerzystów, motocyklistów, inne pojazdy itp.)

    • Obiekty ponad powierzchnią drogi (niskie mosty, znaki drogowe itp.)

    • Obiekty na powierzchni drogi (tory kolejowe, kraty, płyty stalowe itp.)

    • Obiekty na parkingu (szlaban, słupek itp.)

    • pieszych, rowerzystów lub motocyklistów zbliżających się tym samym pasem ruchu

    • inne pojazdy, pieszych, rowerzystów, motocyklistów lub obiekty znajdujące się na sąsiednim pasie ruchu lub w pobliżu pojazdu

    • zbliżających się pieszych, rowerzystów

imageimage

Na drogach wąskich, krętych, stromych, łukowatych lub na drogach w budowie lub na pochyłym terenie czujnik może wykrywać pojazdy jadące innym pasem lub może tymczasowo nie wykrywać pojazdu jadącego z przodu. Może to spowodować nieprawidłowe działanie systemu.

Na wykrywanie pojazdów może wpłynąć również sposób prowadzenia pojazdu (manewry przy kierowaniu lub położenie na pasie jazdy itd.) lub stan pojazdu. W takim przypadku system może nieoczekiwanie ostrzec kierowcę miganiem wskaźnika systemu oraz dźwiękiem ostrzegawczym. Kierowca będzie musiał samodzielnie utrzymać odpowiednią odległość od pojazdu jadącego z przodu.

Temat nadrzędny: