Nissan Juke 2023 Instrukcja obsługi Nissana
8.5. Rozruch za pomocą przewodów awaryjnych
Uruchamianie silnika za pomocą kabli rozruchowych w sposób nieprawidłowy może doprowadzić do eksplozji akumulatora. Eksplozja akumulatora może spowodować poważne obrażenia lub śmierć. Może także doprowadzić do uszkodzenia pojazdu. Postępuj dokładnie według zawartych poniżej instrukcji.
W pobliżu akumulatora zawsze znajduje się wybuchowy gaz - wodór. Nie pozwól, aby w pobliże akumulatora dostały się iskry lub płomień.
Podczas pracy z lub w pobliżu akumulatora zawsze miej na sobie odpowiednie okulary ochronne oraz zdejmij pierścionki, bransoletki i wszelką inna biżuterię.
Podczas uruchamiania silnika za pomocą kabli rozruchowych nigdy nie pochylaj się nad akumulatorem.
Nie pozwól, aby elektrolit z akumulatora dostał się do oczu, na skórę, ubranie lub lakier pojazdu. Elektrolit to żrący kwas siarkowy, mogący powodować poważne oparzenia. Natychmiast spłucz zabrudzone elektrolitem miejsca dużą ilością wody.
Utrzymuj akumulator z dala od dzieci.
Napięcie akumulatora wykorzystywanego podczas uruchamiania silnika za pomocą kabli musi wynosić 12 V. Użycie akumulatora o innym napięciu spowoduje uszkodzenie pojazdu.
Nigdy nie próbuj uruchomić za pomocą kabli pojazdu z zamrożonym akumulatorem. Może to doprowadzić do eksplozji akumulatora i spowodować poważne obrażenia.
Sprawdź, czy uruchomiony jest hamulec postojowy.
Jeśli nie, po podłączeniu pojazdu do akumulatora wspomagającego (po kroku 8), uruchom hamulec postojowy.
Pojazd wyposażony jest w elektryczny hamulec postojowy, aby uzyskać więcej informacji, patrz
.Przygotuj pojazd (A) z akumulatorem wspomagającym, który ma zostać wykorzystany jako akumulator zewnętrzny do rozruchu pojazdu (B).
Pojazdy nie mogą się stykać.
Przesuń dźwignię zmiany biegów (modele z manualną skrzynią biegów) w położenie N (neutralne); modele z przekładnią automatyczną (DCT), przesuń dźwignię zmiany biegów w położenie P (parkowanie).
Wyłącz wszystkie niepotrzebne urządzenia elektryczne (reflektory, światła awaryjne itp.).
Upewnij się, że włącznik zapłonu w pojeździe, który uruchamiasz, znajduje się w pozycji LOCK.
Otwórz pokrywę przedziału silnika. Szczegółowe informacje znajdziesz w rozdziale
.Zdejmij zakrętki otworów wentylacyjnych (jeśli na wyposażeniu) z akumulatora i przykryj go ściereczką.
Podłącz kable rozruchowe w kolejności ((1) → (2) → (3) → (4)), jak pokazano na ilustracji.
Zawsze podłączaj biegun dodatni ⊕ do oznaczenia dodatniego ⊕, a biegun ujemny ⊖ do ujemnego ⊖.
Nieprawidłowe podłączenie kabli może spowodować uszkodzenie systemu ładowania.
Upewnij się, że kable rozruchowe nie dotykają ruchomych elementów w przedziale silnika.
Podczas podłączania i odłączania zachowaj ostrożność tak, aby nie dopuścić do zetknięcia się złącza kabla dodatniego z pojazdem, lub kablem ujemnym.
Uruchom silnik pojazdu pomocniczego (A) i pozwól mu pracować przez kilka minut. Utrzymuj jego obroty na poziomie około 2.000 obr./min.
Uruchom normalnie silnik spalinowy pojazdu (B).
Nie pozwól, aby rozrusznik silnika obracał się dłużej, niż 10 sekund. Jeśli silnik nie uruchomi się, przekręć włącznik zapłonu na pozycję „OFF” i poczekaj 10 sekund. Następnie spróbuj ponownie.
Po uruchomieniu silnika spalinowego w pojeździe ostrożnie odłącz kable, najpierw ujemny, potem dodatni ((4) → (3) → (2) → (1)).
Zdejmij i wyrzuć szmatę, której użyłeś do przykrycia akumulatora - może ona być zanieczyszczona żrącym kwasem.
Załóż zakrętki otworów wentylacyjnych (jeśli na wyposażeniu).
Zamknij pokrywę przedziału silnika.
Modele wyposażone w system Stop/Start:
W pojeździe używaj specjalnego akumulatora o wydłużonej żywotności, odpornego na częste cykle ładowania i rozładowania. Użycie innego akumulatora w pojeździe z systemem Stop/Start może spowodować jego przyspieszone zużywanie się i usterkę systemu Stop/Start. Zaleca się montowanie oryginalnego akumulatora firmy NISSAN. W celu uzyskania dodatkowych informacji skontaktuj się z przedstawicielem firmy NISSAN lub profesjonalną stacją obsługi.
Po odłączeniu i ponownym podłączeniu akumulatora (np. w przypadku wymiany itp.) aktywacja systemu Stop/Start może potrwać dłużej niż zwykle.