Nissan Juke 2023 Instrukcja obsługi Nissana

7.4. System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) (jeśli na wyposażeniu)

imageimage
  • (a) Lampka kontrolna systemu TPMS
  • (b) Wskaźnik umiejscowienia koła systemu TPMS
image
  • (A) Zawór opony z czujnikiem

System monitorowania ciśnienia w oponach kontroluje ciśnienie we wszystkich oponach, gdy pojazd jest w ruchu. W sytuacji spadku ciśnienia, system ostrzega kierowcę za pomocą sygnału wizualnego. Każdy czujnik TPMS (A) ma zarejestrowane umiejscowienie koła i wysyła dane dotyczące ciśnienia i temperatury przez fale radiowe do odbiornika w pojeździe.

Każda opona, łącznie z zapasową (jeśli na wyposażeniu), powinna być kontrolowana co miesiąc w stanie zimnym oraz dopompowana do poziomu ciśnienia zalecanego przez producenta na tabliczce pojazdu lub etykiecie z informacją o ciśnieniu w oponach. (Jeśli pojazd posiada opony o rozmiarze innym od podanego na tabliczce pojazdu lub etykiecie z informacją o ciśnieniu w oponach, należy określić odpowiedni poziom ciśnienia dla tych opon).

System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) steruje lampką kontrolną TPMS (a) i włącza ją, gdy przynajmniej jedna opona wykazuje zdecydowanie za niskie ciśnienie. Ostrzeżenie oraz wskaźnik umiejscowienia koła (b) pojawią się również na ekranie informacji o pojeździe, aby wskazać koło o niskim poziomie ciśnienia w oponie.

image

Jeśli naciśniesz w tym momencie przełącznik <OK> na kierownicy, pojawi się kolejny ekran informujący o wartościach ciśnienia we wszystkich czterech oponach.

image

Zatem po włączeniu lampki kontrolnej systemu TPMS możliwie najszybciej zatrzymaj bezpiecznie pojazd, aby sprawdzić opony i napompować je do odpowiedniej wartości ciśnienia. Jazda ze znacznie niedopompowaną oponą powoduje jej przegrzanie i może prowadzić do jej awarii. Niedopompowanie również zwiększa zużycie paliwa, zmniejsza żywotność bieżnika opony, co może negatywnie wpłynąć na sterowność pojazdu i jego drogę hamowania.

Uwaga:

System TPMS nie zastępuje odpowiedniej konserwacji opon. Obowiązkiem kierowcy jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia również wtedy, gdy poziom niedopompowania nie powoduje jeszcze wyświetlenia lampki kontrolnej systemu TPMS (a).

Lampka kontrolna systemu TPMS miga przez krótki czas, a następnie pozostaje włączona, jeśli system nie działa prawidłowo. Sekwencja ta będzie się powtarzać przy każdym uruchomieniu pojazdu, jeśli usterka nadal będzie występować (brak lub uszkodzenie czujnika TPMS lub usterka systemu TPMS). Gdy lampka ostrzegawcza usterki się świeci, system może nie być w stanie wykryć lub zasygnalizować niskiego ciśnienia w oponach. Usterki w systemie TPMS mogą się pojawiać z różnych powodów, włączając w to montaż lub wymianę opon lub kół w pojeździe, które zakłócają prawidłową pracę systemu TPMS. Zawsze sprawdź lampkę kontrolną systemu TPMS po wymianie jednej lub większej ilości opon w pojeździe, aby mieć pewność, że wymiana lub inny typ opon i kół nie zakłócają prawidłowego działania systemu TPMS.

  • System TPMS nie monitoruje ciśnienia w oponie zapasowej.

  • System TPMS włącza się dopiero w chwili, gdy prędkość pojazdu przekroczy 25 km/h (16 MPH). Ponadto, system może nie wykryć nagłego spadku ciśnienia w oponach (np. gdy opona zostaje przebita podczas jazdy).

  • Lampka kontrolna systemu TPMS może nie wyłączyć się automatycznie po dostosowaniu ciśnienia. Po napompowaniu do poziomu zalecanego dla opony zimnej (COLD)przeprowadź jazdę z prędkością powyżej 25 km/h (16 MPH), aby aktywować system TPMS. Patrz

    .
  • W związku ze zmianą temperatury zewnętrznej lampka kontrolna systemu TPMS może świecić się, nawet jeśli ciśnienie opony zostało ustawione odpowiednio. Gdy opony będą zimne, ponownie wyreguluj ciśnienie do zalecanego poziomu dla opony zimnej (COLD) i zresetuj system TPMS.

    Dodatkowe informacje, patrz

    .
Uwaga:
  • Jeśli lampka kontrolna TPMS zaświeci się podczas jazdy:

    • unikaj gwałtownych ruchów kierownicą

    • unikaj gwałtownego hamowania

    • ogranicz prędkość pojazdu

    • zjedź z drogi w bezpieczne miejsce

    • zatrzymaj pojazd tak szybko jak to możliwe

  • Jazda z niedopompowanymi oponami może doprowadzić do trwałych uszkodzeń opon oraz zwiększyć prawdopodobieństwo ich awarii. Grozi to wystąpieniem poważnego uszkodzenia samochodu, które może doprowadzić do wypadku oraz spowodować poważne obrażenia ciała.

  • Sprawdź ciśnienie we wszystkich czterech oponach. Dostosuj ciśnienie do zalecanego poziomu dla opony zimnej (COLD) podanego na naklejce z informacją o oponach — lampka kontrolna systemu TPMS zgaśnie. W przypadku przebicia opony, wymień ją jak najszybciej na zapasową. (Patrz:

    , aby uzyskać informacje na temat wymiany opony).
  • Po założeniu koła zapasowego lub wymianie koła, system TPMS nie będzie działał a lampka kontrolna systemu TPMS zacznie migać przez około 1 minutę. Po minucie lampka zacznie świecić światłem ciągłym. Postępuj zgodnie z instrukcjami dotyczącymi wymiany koła i upewnij się, że system TPMS został właściwie zamontowany.

  • Wymiana opon na inne niż zalecane przez firmę NISSAN może mieć negatywny wpływ na działanie systemu TPMS.

  • Oryginalne szczeliwo do opon firmy NISSAN (lub odpowiednik) może zostać użyte do tymczasowej naprawy koła. Nie wstrzykuj żadnego innego płynu do opon lub szczeliwa do opon w rozpylaczu, ponieważ może to spowodować usterkę czujników ciśnienia w oponach.

  • Firma NISSAN zaleca używanie wyłącznie oryginalnego szczeliwa do opon NISSAN Emergency Tyre Sealant, będącego na wyposażeniu pojazdu. Inne szczeliwa do opon mogą uszkodzić uszczelkę trzonka zaworu, co z kolei może doprowadzić do spadku ciśnienia w oponie. Po użyciu szczeliwa do opon możliwie najszybciej odwiedź przedstawiciela firmy NISSAN lub profesjonalną stację obsługi (dla modeli wyposażonych w zestaw naprawczy do opon).

  • System TPMS może nie działać prawidłowo, gdy na koła są założone łańcuchy śniegowe lub gdy koła są zakopane w śniegu.

  • Nie nakładaj metalizowanych powłok ani innych metalowych elementów (anten itp.) na szyby. Może to pogorszyć odbiór sygnałów od czujników ciśnienia w oponach, w wyniku czego system TPMS nie będzie działał prawidłowo.

    Niektóre urządzenia i przekaźniki mogą na pewien czas zakłócać działanie systemu TPMS i powodować, że lampka kontrolna systemu TPMS będzie się świecić. Oto niektóre przykłady:

    • Obiekty lub urządzenia elektroniczne, które znajdują się w pobliżu pojazdu wykorzystują podobne częstotliwości fal radiowych.

    • Jeśli w pojeździe lub w jego pobliżu działa przekaźnik ustawiony na podobne częstotliwości.

    • Jeśli w pojeździe lub w jego pobliżu używany jest komputer (lub podobny sprzęt) albo przetwornik prądu stałego/zmiennego (DC/AC).

    • Jeśli do punktu zasilania 12 V w pojeździe podłączone zostaną urządzenia generujące zakłócenia elektryczne.

  • Podczas pompowania opony i sprawdzania ciśnienia nigdy nie wyginaj zaworów.

  • Używaj oryginalnych kapturków zaworów firmy NISSAN o specyfikacji zgodnej z fabrycznymi kapturkami.

  • Nie używaj metalowych kapturków.

  • Prawidłowo zamocuj kapturki. W przypadku braku kapturka, zawór i czujniki monitorowania ciśnienia w oponach mogą ulec uszkodzeniu.

  • Zachowaj ostrożność, aby nie uszkodzić zaworów i czujników podczas przechowywania kół lub mocowania innych opon.

  • Wymień trzpień zaworu czujnika TPMS (w tym środek zaworu oraz nakrętkę) oraz śrubę (jeśli na wyposażeniu) przy wymianie zużytych lub starych opon. Śrubę (jeśli na wyposażeniu) należy dokręcić prawidłowo z momentem 1,4 ± 0,1 Nm. Czujników TPMS można użyć powtórnie.

  • Zachowaj ostrożność podczas używania sprzętu do pompowania opon ze sztywnym przewodem zasilania powietrzem, ponieważ nacisk wywierany przez długą dyszę może uszkodzić trzonek zaworu.

Temat nadrzędny: