Nissan Juke Hybrid 2023 Instrukcja obsługi Nissana
8.18.6.2. Ograniczenia systemu ICC
Poniżej podano ograniczenia systemu ICC. Niezastosowanie się do tych ograniczeń podczas prowadzenia pojazdu może spowodować poważne obrażenia ciała lub śmierć.
Przeznaczeniem systemu ICC jest jego wykorzystanie na prostych, suchych, otwartych drogach z małym ruchem pojazdów. Systemu ICC nie należy używać w ruchu miejskim lub w zatłoczonych obszarach.
System ICC nie dostosuje się automatycznie do warunków na drodze. Systemu należy używać w miejscach o płynnym przepływie ruchu drogowego. Nie używaj systemu ICC na krętych lub oblodzonych drogach, w rzęsistym deszczu lub we mgle.
Ponieważ działanie funkcji kontroli odległości ma swoje ograniczenia, nigdy nie polegaj wyłącznie na systemie ICC. System ICC nie skoryguje niedbałej, nieuważnej lub roztargnionej jazdy oraz nie poradzi sobie ze słabą widocznością w deszczu, mgle lub innych złych warunkach pogodowych. Zmniejsz prędkość pojazdu, naciskając na pedał hamulca zależnie od odległości od pojazdu z przodu oraz warunków jazdy, aby utrzymać bezpieczny dystans między pojazdami.
Gdy system ICC automatycznie zatrzyma pojazd, a zatrzymanie trwa nie dłużej niż 3 sekundy i system wykryje, że pojazd z przodu się oddala, możliwe jest automatyczne wznowienie jazdy. Kierowca musi być przygotowany do konieczności zatrzymania pojazdu w razie potrzeby.
Zawsze zwracaj uwagę na kierowanie pojazdem i zachowuj gotowość do mechanicznego skorygowania odległości do pojazdu z przodu. System ICC może nie utrzymać wybranej odległości między pojazdami (dystansu za pojazdem z przodu) lub wybranej prędkości w pewnych warunkach.
System może nie wykryć pojazdu z przodu w pewnych warunkach drogowych lub pogodowych. Aby uniknąć wypadków, nigdy nie używaj systemu ICC w następujących warunkach:
Na zatłoczonych i krętych drogach
Na śliskich nawierzchniach pokrytych, np.: lodem lub śniegiem itp.
W złych warunkach pogodowych (deszcz, mgła, śnieg itp.)
Gdy zderzak w okolicy czujnika odległości pokryty jest deszczem, śniegiem lub brudem.
Na stromych drogach przy jeździe w dół (pojazd może przekroczyć ustawioną prędkość, a częste hamowanie może doprowadzić do przegrzania hamulców)
Na często powtarzających się stromych podjazdach i zjazdach
Gdy warunki ruchu drogowego utrudniają utrzymanie właściwej odległości pomiędzy pojazdami z powodu częstego przyspieszania i hamowania.
Jeżeli występują zakłócenia z innymi urządzeniami radarowymi.
Nie używaj systemu ICC, gdy holujesz przyczepę lub inny pojazd.
W pewnych warunkach na jezdni lub w ruchu drogowym jakiś pojazd lub obiekt może nieoczekiwanie pojawić się w zasięgu wykrywania czujnika i spowodować automatyczne hamowanie. Zawsze zachowuj czujność i unikaj używania systemu ICC w warunkach, które nie są zalecane w tym rozdziale.
System ICC nie wykrywa następujących obiektów:
Nieruchomych lub wolno poruszających się pojazdów
Przechodniów lub przedmiotów znajdujących się na jezdni
Pojazdów zbliżających się z przodu na tym samym pasie
Motocykli nie jadących zbieżnie z torem jazdy pojazdu na danym pasie ruchu
Poniżej wymieniono niektóre warunki, w których czujnik radarowy może nie wykryć poprawnie pojazdu jadącego z przodu i może działać nieprawidłowo:
Gdy możliwości wykrywania przez czujnik są ograniczone (warunki takie jak deszcz, śnieg, mgła, burza pyłowa, burza piaskowa, rozchlapywany przez inne pojazdy śnieg lub błoto).
Jazda na stromym zjeździe ze wzniesienia lub na drodze z ostrymi zakrętami.
Jazda po wyboistych nawierzchniach, np. po nierównych drogach gruntowych.
Jeżeli brud, lód, śnieg lub inny materiał pokrywa czujnik radarowy.
Jeżeli jadący z przodu pojazd ma nietypowy kształt, np. laweta do przewożenia pojazdów, ciężarówka z płaską platformą.
Jeżeli występują zakłócenia z innymi urządzeniami radarowymi.
Gdy holujesz przyczepę itp.
Gdy przewozisz zbyt ciężki ładunek na tylnym siedzeniu lub w przedziale bagażowym.
System ICC został tak zaprojektowany, aby automatycznie sprawdzać działanie czujnika radarowego w granicach możliwości systemu.
Strefa wykrywania czujnika radarowego jest ograniczona. Pojazd jadący z przodu musi znajdować się w strefie wykrywania systemu ICC, aby system mógł utrzymywać od niego wybrany dystans. Pojazd jadący z przodu może opuścić strefę wykrywania, ciągle pozostając na tym samym pasie ruchu. Motocykle jadące z przodu tym samym pasem mogą nie być wykrywane, jeśli poruszają się po obrzeżach pasa. Pojazd, który wjeżdża na pas ruchu z przodu może nie zostać wykryty dopóki całkowicie się na nim nie znajdzie.
W takim przypadku system ICC może ostrzec kierowcę miganiem wskaźnika systemu oraz dźwiękiem ostrzegawczym. Kierowca może być zmuszony do własnoręcznego kontrolowania odpowiedniej odległości od pojazdu jadącego z przodu.
Na drogach wąskich, krętych, stromych, łukowatych lub na drogach w budowie czujnik radarowy może wykrywać pojazdy jadące innym pasem lub może tymczasowo nie wykrywać pojazdu jadącego z przodu. Może to spowodować, że system radarowy zahamuje lub przyspieszy pojazd.
Na wykrywanie pojazdów może wpłynąć również sposób prowadzenia pojazdu (manewry przy kierowaniu lub położenie na pasie jazdy itd.) lub stan pojazdu.
W takim przypadku system ICC może nieoczekiwanie ostrzec kierowcę miganiem wskaźnika systemu oraz dźwiękiem ostrzegawczym. Będzie wówczas konieczne własnoręczne kontrolowanie odpowiedniej odległości od pojazdu jadącego z przodu.
System ICC (pojazdy z ProPILOT Assist) wykorzystuje przednią kamerę systemu wieloczujnikowego. Poniżej przedstawiono niektóre warunki, w których kamera może nie wykrywać prawidłowo pojazdów jadących z przodu lub wykrywanie może być opóźnione:
Słaba widoczność (warunki takie jak deszcz, śnieg, mgła, burza pyłowa, burza piaskowa, rozchlapywany przez inne pojazdy śnieg lub błoto).
Obszar kamery na przedniej szybie jest zaparowany, pokryty brudem, kroplami wody, lodem, śniegiem itp.
Intensywne światło (np. promienie słoneczne lub światła drogowe pojazdów jadących z naprzeciwka) pada na obiektyw kamery przedniej.
Intensywne światło powoduje, że obszar wokół pieszego jest zacieniony, przez co trudno go dostrzec.
Nastąpi nagła zmiana oświetlenia (przykładowo, gdy pojazd wjeżdża lub wyjeżdża z tunelu lub zacienionego miejsca albo podczas uderzenia pioruna).