Nissan Juke Hybrid 2023 Instrukcja obsługi Nissana
8.19.1.3. Ograniczenia systemu IEB
Poniżej podano ograniczenia systemu IEB. Niezastosowanie się do tych ograniczeń podczas prowadzenia pojazdu może spowodować poważne obrażenia ciała lub śmierć.
System IEB nie wykrywa wszystkich pojazdów, pieszych i rowerzystów w każdych warunkach.
System IEB nie wykrywa następujących obiektów:
Pieszych niskiego wzrostu (w tym małych dzieci) i zwierząt.
Pieszych na wózkach inwalidzkich lub jadących skuterem, samochodzikiem dziecięcym, deskorolką itp.
Pieszych, którzy znajdują się w pozycji siedzącej lub nie są całkowicie wyprostowani.
Pojazdów jadących z naprzeciwka.
Pojazdów przejeżdżających prostopadle.
Przeszkód na poboczu.
Działanie systemu IEB podlega pewnym ograniczeniom.
Jeżeli na drodze pojazdu znajdzie się nieruchomy samochód, system IEB nie zadziała, jeśli prędkość pojazdu przekracza około 80 km/h (50 MPH).
Funkcja wykrywania pieszych i rowerzystów systemu IEB nie działa, gdy pojazd porusza się z prędkością powyżej ok. 80 km/h (50 MPH) lub poniżej ok. 10 km/h (6 MPH). Automatyczne sterowanie hamulcami działa przy prędkości poniżej 60 km/h (37 MPH).
System IEB może nie zadziałać w przypadku pieszych i rowerzystów znajdujących się w ciemnym miejscu lub tunelu, nawet jeśli dany obszar znajduje się w obrębie oświetlenia ulicznego.
System IEB może nie zadziałać, gdy pojazd jadący z przodu jest wąski (np. motocykl).
System IEB może nie zadziałać, gdy różnica prędkości między dwoma pojazdami jest zbyt mała.
System IEB może nie działać prawidłowo lub nie wykryć pojazdu jadącego z przodu, pieszego lub rowerzysty w następujących warunkach:
Słaba widoczność (warunki takie jak deszcz, śnieg, mgła, burza pyłowa, burza piaskowa, rozchlapywany przez inne pojazdy śnieg lub błoto).
Jazda na stromym zjeździe ze wzniesienia lub na drodze z ostrymi zakrętami.
Jazda po wyboistych nawierzchniach, np. po nierównych drogach gruntowych.
Jeżeli brud, lód, śnieg lub inny materiał pokrywa czujnik radarowy.
Jeżeli występują zakłócenia z innymi urządzeniami radarowymi.
Obszar kamery na przedniej szybie jest zaparowany, pokryty brudem, kroplami wody, lodem, śniegiem itp.
Intensywne światło (np. promienie słoneczne lub światła drogowe pojazdów jadących z naprzeciwka) pada na obiektyw kamery przedniej. Intensywne światło powoduje, że obszar wokół pieszego lub rowerzysty jest zacieniony, przez co trudno go dostrzec.
Dochodzi do nagłej zmiany natężenia oświetlenia. (Na przykład gdy pojazd wjeżdża lub wyjeżdża z tunelu lub zacienionego miejsca lub podczas błyskawicy).
Słaby kontrast między osobą a tłem, na przykład gdy kolor lub wzór odzieży danej osoby jest podobny do koloru tła.
Sylwetka pieszego jest częściowo przesłonięta lub trudna do wykrycia, ponieważ niesie on duży bagaż bądź też ma na sobie bardzo luźne ubranie lub dodatki.
System może działać z mniejszą skutecznością w następujących warunkach:
Pojazd porusza się po śliskiej drodze.
Pojazd porusza się na pochyłym terenie.
W pojeździe znajduje się zbyt ciężki bagaż na tylnym siedzeniu lub w przedziale bagażowym.
System został zaprojektowany tak, aby w określonych granicach automatycznie testował działanie czujnika (radaru i kamery). System może nie wykrywać niektórych przeszkód zakłócających działanie czujnika, takich jak lód, śnieg, naklejki itp. W takich przypadkach system może nie być w stanie ostrzec kierowcy w prawidłowy sposób. Należy pamiętać o regularnej kontroli i czyszczeniu okolic czujnika.
W niektórych warunkach drogowych system IEB może nieoczekiwanie zastosować częściowe hamowanie. Gdy konieczne jest przyspieszenie, należy nadal naciskać pedał gazu, aby uchylić działanie systemu.
Nadmierny hałas może zagłuszać dźwięk brzęczyka ostrzegawczego, który może być niesłyszalny.
Droga hamowania zwiększa się na śliskich nawierzchniach.
System Intelligent Emergency Braking może uruchomić się w przypadku, gdy na drodze znajdą się opisane poniżej obiekty, przypominające sylwetkę pieszego, rowerzysty lub tylne światła innego pojazdu lub motocykla.
Cienie, namalowane na nawierzchni lub ścianie oznaczenia i rysunki (w tym również wyblakłe lub nietypowe oznaczenia drogowe).
Obiekty znajdujące się przed pojazdem (np. tunele, wiadukty, znaki drogowe, reflektory zamontowane z boku pojazdu, ekrany odblaskowe, barierki), obiekty znajdujące się na poboczu (drzewa, budynki) oraz źródła światła.
Obiekty znajdujące się na poboczu, takie jak drzewa, lampy, cienie lub budynki.
System Intelligent Emergency Braking może reagować na:
obiekty na poboczu (znaki drogowe, barierki, pieszych, rowerzystów, motocyklistów, inne pojazdy itp.)
Obiekty ponad powierzchnią drogi (niskie mosty, znaki drogowe itp.)
Obiekty na powierzchni drogi (tory kolejowe, kraty, płyty stalowe itp.)
Obiekty na parkingu (szlaban, słupek itp.)
pieszych, rowerzystów lub motocyklistów zbliżających się tym samym pasem ruchu
inne pojazdy, pieszych, rowerzystów, motocyklistów lub obiekty znajdujące się na sąsiednim pasie ruchu lub w pobliżu pojazdu
zbliżających się pieszych, rowerzystów
Na drogach wąskich, krętych, stromych, łukowatych lub na drogach w budowie lub na pochyłym terenie czujnik może wykrywać pojazdy jadące innym pasem lub może tymczasowo nie wykrywać pojazdu jadącego z przodu. Może to spowodować nieprawidłowe działanie systemu.
Na wykrywanie pojazdów może wpłynąć również sposób prowadzenia pojazdu (manewry przy kierowaniu lub położenie na pasie jazdy, itd.) lub stan pojazdu. W takim przypadku system może nieoczekiwanie ostrzec kierowcę miganiem wskaźnika systemu oraz dźwiękiem ostrzegawczym. Kierowca będzie musiał samodzielnie utrzymać odpowiednią odległość od pojazdu jadącego z przodu.