Nissan Juke Hybrid 2023 Instrukcja obsługi Nissana
8.28. System elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP) (jeśli na wyposażeniu)
Podczas przyspieszania, jazdy po śliskiej nawierzchni lub gwałtownego omijania przeszkody na drodze, pojazd może zjechać z wyznaczonego toru jazdy lub wpaść w poślizg. Układ Stabilizacji Toru Jazdy (ESP) na bieżąco monitoruje i porównuje dane dotyczące ustalonej przez kierowcę prędkości i kierunku jazdy. System dostosowuje siłę hamowania i moment obrotowy silnika tak, aby pomóc w odzyskaniu stabilności pojazdu.
Gdy system ESP działa, lampka kontrolna poślizgu SLIP na zestawie wskaźników miga.
Kiedy aktywny jest tylko system kontroli trakcji (TCS) układu ESP, lampka kontrolna poślizgu SLIP na zestawie wskaźników także miga.
Jeśli lampka kontrolna SLIP miga, oznacza to śliską nawierzchnię. Zachowaj ostrożność podczas jazdy. Patrz
.Lampka kontrolna
Jeśli w systemie wystąpi usterka, lampka kontrolna poślizgu SLIP na zestawie wskaźników zgaśnie.
Jeśli lampki te się świecą, funkcja kontroli trakcji jest anulowana.
Układ ESP wykorzystuje system aktywnego mechanizmu różnicowego (ABLS) w celu zwiększenia przyczepności pojazdu. System ABLS włącza się, jeśli jedno z kół zaczyna buksować na śliskiej nawierzchni. W takiej sytuacji system ABLS zatrzymuje to koło, rozdzielając napęd na inne koła.
Wyłączenie układu ESP powoduje wyłączenie wszystkich funkcji układów ESP i TCS. System aktywnego mechanizmu różnicowego (ABLS) oraz układ ABS działają nawet po wyłączeniu układu ESP. Jeśli aktywowany zostanie aktywny system hamulcowy ograniczonego poślizgu (ABLS), lampka kontrolna SLIP będzie migać oraz może być słyszalny stukot i/lub możesz poczuć pulsowanie pedału hamulca. Jest to normalne i nie stanowi oznaki usterki.
System wspomagania osłabionych hamulców (FBS) (jeśli na wyposażeniu) stanowi element wspomagający układ ESP. Skraca on drogę hamowania w sytuacji, kiedy hamulce nagrzewają się, oraz podczas zjeżdżania ze wzniesień, kiedy konieczne jest częste hamowanie.
Podczas działania układu ESP możesz poczuć pulsowanie pedału hamulca i usłyszeć hałas lub wibracje dobiegające z przedziału silnika. Jest to normalne i oznacza, że system ESP funkcjonuje poprawnie.
Komputer układu ESP posiada funkcję diagnostyczną, sprawdzającą poprawne działanie układu po każdym uruchomieniu silnika i podczas powolnej jazdy w przód lub w tył. Podczas tego testu możesz usłyszeć stuk i/lub poczuć pulsowanie pedału hamulca. Jest to normalne i nie stanowi oznaki usterki.
Układ ESP służy poprawie stabilności pojazdu, lecz nie jest w stanie zapobiec wypadkowi spowodowanemu gwałtownym skręceniem kierownicy przy dużej prędkości lub nierozważnym lub niebezpiecznym prowadzeniem pojazdu. Podczas jazdy i pokonywania zakrętów na śliskiej nawierzchni, zmniejsz prędkość i zachowaj zwiększoną ostrożność. Zawsze prowadź pojazd ostrożnie.
Jeśli elementy związane z silnikiem, np. tłumik, różnią się od wyposażenia standardowego lub są w znacznym stopniu zużyte, lampka kontrolna SLIP może się włączyć.
Jeśli elementy układu hamulcowego, takie jak klocki, tarcze i zaciski hamulcowe nie są zgodne ze standardowymi lub są w bardzo złym stanie technicznym, system ESP może nie działać prawidłowo, a lampka kontrolna poślizgu SLIP może się włączyć.
Jeśli elementy związane ze sterowaniem systemem hybrydowym nie są podzespołami zalecanymi przez firmę NISSAN lub są w bardzo złym stanie technicznym, lampka kontrolna poślizgu SLIP może się włączyć.
Nie wprowadzaj modyfikacji do układu zawieszenia pojazdu. Jeśli elementy zawieszenia takie, jak amortyzatory, kolumny, sprężyny, drążki stabilizatorów i tuleje nie zostały zatwierdzone przez firmę NISSAN lub są w znacznym stopniu zużyte, system stabilizacji toru jazdy (ESP) może nie działać właściwie. Może to w negatywny sposób wpłynąć na kierowanie pojazdem a lampka kontrolna poślizgu SLIP może się włączyć.
Podczas jazdy po bardzo silnie nachylonej nawierzchni, takich jak mocno pochylone zakręty, system ESP może nie działać prawidłowo i lampka kontrolna poślizgu SLIP może się włączyć. Nie wjeżdżaj na tego rodzaju drogi. Jeśli kontrolka ESP OFF nie włącza się po jeździe w trudnych warunkach, uruchom ponownie silnik w celu zresetowania systemu ESP.
Jeśli używasz kół lub opon innych niż zalecane, system ESP może działać nieprawidłowo i lampka kontrolna poślizgu może się włączyć.
System ESP nie zastępuje opon zimowych lub łańcuchów śnieżnych podczas jazdy po drogach pokrytych śniegiem.
W normalnych warunkach układ ESP powinien być włączony, jednak w wymienionych poniżej sytuacjach korzystne może być jego wyłączenie, pozwalające kołom na swobodne obracanie się:
Podczas jazdy w głębokim śniegu lub błocie.
Podczas próby rozkołysania pojazdu w celu uwolnienia go po tym, jak utknął w śniegu.
Podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi.
Po wyłączeniu układu ESP, zachowaj ostrożność podczas jazdy i ogranicz prędkość. Układ należy ponownie włączyć kiedy tylko warunki drogowe na to pozwolą.