Nissan Juke Hybrid 2023 Instrukcja obsługi Nissana
8.22. Ultradźwiękowe czujniki parkowania (jeśli na wyposażeniu)
Czujniki ultradźwiękowe (1) (jeśli na wyposażeniu) zamontowane w przednim i tylnym zderzaku (lub tylko tylnym zderzaku) dokonują podczas cofania pomiaru odległości pomiędzy pojazdem a przeszkodą. Gdy włączony jest bieg wsteczny, na ekranie informacji o pojeździe wyświetlany jest widok pojazdu z góry. Na wyświetlaczu ukazane są odległości (1 metr i poniżej) do przeszkód. Wraz ze zbliżaniem się pojazdu do przeszkód, kolor zmienia się z zielonego, przez żółty, do czerwonego. Jeśli pojawi się komunikat [STOP], zatrzymaj pojazd zanim dotknie on przeszkody.
Jeśli zaistnieją wątpliwości, czy otoczenie w obszarze parkingu i/lub na samym parkingu jest wolne od przeszkód, niezwłocznie zatrzymaj pojazd i sprawdź to.
System czujników parkowania służy zwiększeniu wygody kierowcy, jednak nie zastępuje poprawnego cofania. Kierowca jest zawsze odpowiedzialny za bezpieczeństwo podczas parkowania oraz wykonywania innych manewrów. Zawsze obejrzyj się i sprawdź, czy możesz bezpiecznie cofnąć.
Zapoznaj się z ograniczeniami systemu czujników parkowania opisanymi w tym rozdziale. Kolory wskaźnika czujnika narożnego i linie odległości wyświetlane w trybie widoku z przodu (jeśli na wyposażeniu)/tyłu wskazują różne odległości od obiektu. Złe warunki atmosferyczne oraz źródła fal ultradźwiękowych, takie jak automatyczne myjnie samochodowe, pneumatyczne układy hamulcowe stosowane w pojazdach ciężarowych, dźwięk klaksonu czy młoty pneumatyczne, mogą powodować zakłócenia w działaniu systemu czujników, w tym między innymi generowanie fałszywych alarmów i obniżenie jego wydajności.
Mogą być również wykrywane niektóre rodzaje krawężników.
Funkcja ta przeznaczona jest do pomocy kierowcy w wykrywaniu dużych nieruchomych obiektów i do zapobiegania uszkodzeniu pojazdu. System nie został zaprojektowany do zapobiegania uderzeniom w małe lub poruszające się obiekty. Zawsze cofaj powoli.
System nie umożliwia zauważenia niewielkich przedmiotów poniżej linii zderzaka ani takich, które znajdują się blisko zderzaka lub na ziemi.
System wyłącza się przy prędkości powyżej 10 km/godz. (6 MPH). System włącza się ponownie, gdy prędkość spadnie poniżej tego poziomu.
System zaprojektowany został z myślą o ułatwieniu parkowania i powinien być używany w połączeniu z lusterkami wstecznymi.
System może nie wykrywać następujących obiektów:
Obiektów mechatych, np. śniegu, tkanin, bawełny, wełny szklanej itp.
Cienkich obiektów, takie jak lina, drut, łańcuch itp.
Obiektów o trójkątnym kształcie.
Jeśli listwa zderzaka ulegnie uszkodzeniu, w którym zostanie trwale zniekształcona lub wygięta, zasięg czujnika może się zmienić, powodując fałszywe alarmy lub nieprawidłowe pomiary odległości do przeszkód.
Nadmierny hałas (np. zbyt wysokie ustawienie głośności systemu audio, otwarte okna itp.) może zagłuszyć sygnał dźwiękowy i możesz go nie usłyszeć.
W pewnych warunkach (tj. po umyciu pojazdu lub w czasie deszczu) wokół czujników (sonarów) może gromadzić się woda, zmniejszając wydajność systemu lub powodując generowanie fałszywych alarmów. Woda zostaje automatycznie odprowadzona podczas jazdy, co przywraca normalne działanie systemu.
Utrzymuj powierzchnię czujników (znajdujących się na listwie czołowej przedniego i tylnego zderzaka) wolną od śniegu, lodu i brudu. Podczas czyszczenia zachowaj ostrożność, aby nie zarysować powierzchni czujników. Jeżeli czujniki (sonary) są przesłonięte, dokładność ich działania maleje.