Nissan Qashqai z napędem e-POWER 2023 Instrukcja obsługi Nissana

8.33.1.2. Regeneracyjny układ hamulcowy

Podstawowym zadaniem regeneracyjnego układu hamulcowego jest dostarczanie mocy wspomagającej ładowanie akumulatora litowo-jonowego i wydłużenie zasięgu jazdy. Dodatkową korzyścią jest efekt „hamowania silnikiem”, który działa w zależności od stanu akumulatora.

Gdy dźwignia zmiany biegów znajduje się w pozycji D (jazda), a pedał gazu zostaje zwolniony, regeneracyjny układ hamulcowy powoduje nieznaczne zmniejszenie prędkości i wytwarza moc dla akumulatora litowo-jonowego. Moc jest również generowana podczas używania pedału hamulca.

Jeśli dźwignia zmiany biegów jest ustawiona w pozycji B i zdejmiesz nogę z pedału gazu, hamowanie regeneracyjne jest skuteczniejsze niż w przypadku biegu D (jazda). Jednakże podczas jazdy z dużą prędkością można odczuć, że hamowanie regeneracyjne powoduje mniejszy spadek prędkości niż hamowanie silnikiem w standardowym pojeździe. Jest to normalne.

Regeneracyjny układ hamulcowy powoduje mniejszy spadek prędkości, gdy akumulator litowo-jonowy jest całkowicie naładowany. Hamowanie regeneracyjne jest automatycznie ograniczane, gdy akumulator litowo-jonowy jest całkowicie naładowany, aby zapobiec przeładowaniu akumulatora. Hamowanie regeneracyjne jest również automatycznie ograniczane, gdy temperatura akumulatora jest wysoka/niska, aby zapobiec uszkodzeniu akumulatora litowo-jonowego.

Pedału hamulca należy używać w celu zmniejszenia prędkości lub zatrzymania pojazdu, w zależności od warunków drogowych. Hamulce pojazdu nie są objęte działaniem regeneracyjnego układu hamulcowego.

Uwaga:
  • Stosując hamowanie regeneracyjne możesz usłyszeć dźwięki wydobywające się z regeneracyjnego układu hamulcowego. Jest to normalna charakterystyka pracy pojazdu e-POWER.

  • Jeśli włącznik zasilania znajduje się w pozycji innej niż ON lub READY (gotowość do jazdy), możesz zatrzymać pojazd naciskając pedał hamulca. W takiej sytuacji jednak konieczne będzie silniejsze naciśnięcie na pedał hamulca, a droga hamowania wydłuży się.

  • Podczas wciskania pedału hamulca, jego działanie może ulegać zmianie podczas aktywacji układu hamowania regeneracyjnego. Elektronicznie sterowany układ hamulcowy działa jednak prawidłowo i nie wykazuje usterki.

Temat nadrzędny: