Nissan Qashqai z napędem e-POWER 2024 Instrukcja obsługi Nissana

8.22.1. Obsługa systemu IEB

Jeśli zostanie wykryte ryzyko zderzenia z przodu, system IEB wygeneruje najpierw ostrzeżenie dla kierowcy w postaci migającej lampki ostrzegawczej (żółtej) na ekranie informacji o pojeździe oraz wyemitowanie ostrzeżenia dźwiękowego a także uruchomi pulsacyjne działanie układu hamulcowego (szybkie częściowe hamowanie). Dodatkowo system IEB włącza umiarkowane hamowanie. Jeśli kierowca zastosuje szybkie i mocne hamowanie po ostrzeżeniu, a system IEB wykryje, że nadal istnieje możliwość zderzenia z przodu, automatycznie zwiększy siłę hamowania.

Jeśli kierowca nie zainterweniuje, system IEB wyemituje drugie ostrzeżenie wizualne (migające czerwone i białe) i ostrzeżenie dźwiękowe, a następnie po spełnieniu odpowiednich warunków zastosuje częściowe hamowanie. Natomiast jeżeli ryzyko kolizji będzie nieuniknione, system IEB automatycznie zastosuje mocniejsze hamowanie.

System IEB działa, gdy pojazd jest prowadzony z prędkością powyżej 5 km/h (3 MPH). Funkcja wykrywania pieszych i rowerzystów (jeśli na wyposażeniu) systemu IEB działa przy prędkości 10–80 km/h (6–50 MPH).

Asystent skrzyżowań (jeśli na wyposażeniu) działa przy prędkości 10-25 km/h (6-16 MPH).

Podczas skręcania w lewo lub w prawo w celu umożliwienia wykrywania nadjeżdżających pojazdów przez funkcję pomocy na skrzyżowaniach konieczne jest włączenie kierunkowskazu.

imageimageimage
  • Światła stop pojazdu włączają się podczas hamowania zainicjowanego przez system IEB.

  • Gdy system IEB wykryje przeszkodę na drodze pojazdu i wyświetli ostrzeżenie IEB, z przedziału silnika może być słyszalny odgłos wstępnego uruchomienia hamulców w celu skrócenia czasu reakcji.

W zależności od prędkości pojazdu i odległości od pojazdu jadącego z przodu, pieszego lub rowerzysty, jak i warunków jezdnych i drogowych, system może pomóc kierowcy uniknąć zderzenia czołowego lub złagodzić jego skutki, jeżeli kolizja będzie nieunikniona. Jeśli kierowca obraca kierownicą, przyspiesza lub hamuje, system IEB zadziała później lub nie zadziała wcale.

Po zatrzymaniu przez system IEB pojazd pozostanie w bezruchu przez około 2 sekundy, zanim zostaną zwolnione hamulce.

Jeśli podczas uruchomienia hamulców przez system zostanie wciśnięty pedał hamulca, możesz poczuć zmianę siły nacisku na pedał oraz usłyszeć dźwięk i poczuć wibracje. Jest to normalne i nie stanowi oznaki usterki. Ponadto siłę hamowania można zwiększyć, zwiększając siłę nacisku na pedał.

System awaryjnego hamowania nie będzie działał w następujących warunkach:

  • Gdy kierownica zostanie skręcona w stopniu niezbędnym do uniknięcia kolizji.

  • Gdy z przodu nie jest już wykrywany pojazd, pieszy lub rowerzysta.

  • Gdy pedał gazu jest wciśnięty.

Temat nadrzędny: