Nissan Qashqai z napędem e-POWER 2024 Instrukcja obsługi Nissana

8.22.1.2. Ograniczenia systemu IEB

image

Poniżej podano ograniczenia systemu IEB. Niezastosowanie się do tych ograniczeń podczas prowadzenia pojazdu może spowodować poważne obrażenia ciała lub śmierć.

  • System IEB nie wykrywa wszystkich pojazdów, pieszych i rowerzystów w każdych warunkach.

  • System IEB nie wykrywa następujących obiektów:

    • Pieszych niskiego wzrostu (w tym małych dzieci) i zwierząt.

    • Pieszych na wózkach inwalidzkich lub jadących skuterem, samochodzikiem dziecięcym, deskorolką itp.

    • Pieszych, którzy znajdują się w pozycji siedzącej lub nie są całkowicie wyprostowani.

    • Pojazdów przejeżdżających prostopadle.

    • Przeszkód na poboczu.

    • Zaparkowanych pojazdów.

  • Asystent skrzyżowań (jeśli na wyposażeniu) nie wykrywa następujących obiektów:

    • Pojazdy nadjeżdżające z przeciwka.

      image
  • Działanie systemu IEB podlega pewnym ograniczeniom.

    • Jeżeli na drodze pojazdu znajdzie się nieruchomy samochód, system IEB nie zadziała, jeśli prędkość pojazdu przekracza około 100 km/h (62 MPH).

  • System IEB z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (jeśli na wyposażeniu) może nie zadziałać w przypadku pieszych i rowerzystów znajdujących się w ciemnym miejscu lub w tunelu, nawet jeśli dany obszar znajduje się w obrębie oświetlenia ulicznego.

  • System IEB może nie zadziałać, gdy pojazd jadący z przodu jest wąski (np. motocykl).

  • System IEB może nie zadziałać, gdy różnica prędkości między dwoma pojazdami jest zbyt mała.

  • System IEB może nie uruchamiać hamowania, gdy prędkość pojazdu jest wysoka.

  • W przypadku pieszych system IEB z funkcją wykrywania pieszych (jeśli na wyposażeniu) nie stosuje pierwszego ostrzeżenia.

  • System IEB może nie działać prawidłowo lub nie wykryć pojazdu jadącego z przodu, pieszego lub rowerzysty w następujących warunkach:

    • W ciemności lub przy słabym oświetleniu, np. nocą lub w tunelu, w tym w sytuacjach, kiedy reflektory pojazdu są wyłączone lub przyciemnione, lub światła tylne pojazdu jadącego z przodu nie działają.

    • Gdy ustawienie obiektywu kamery jest nieprawidłowe.

    • Słaba widoczność (warunki takie jak deszcz, śnieg, mgła, burza pyłowa, burza piaskowa, rozchlapywany przez inne pojazdy śnieg lub błoto).

    • Jazda na stromym zjeździe ze wzniesienia lub na drodze z ostrymi zakrętami.

    • Jazda po wyboistych nawierzchniach, np. po nierównych drogach gruntowych.

    • Jeżeli brud, lód, śnieg lub inny materiał pokrywa czujnik radarowy.

    • Jeżeli występują zakłócenia z innymi urządzeniami radarowymi.

    • Obszar kamery na przedniej szybie jest zaparowany, pokryty brudem, kroplami wody, lodem, śniegiem itp.

    • Intensywne światło (np. promienie słoneczne lub światła drogowe pojazdów jadących z naprzeciwka) pada na obiektyw kamery przedniej. Intensywne światło powoduje, że obszar wokół pieszego lub rowerzysty jest zacieniony, przez co trudno go dostrzec.

    • Dochodzi do nagłej zmiany natężenia oświetlenia. (Na przykład gdy pojazd wjeżdża lub wyjeżdża z tunelu lub zacienionego miejsca lub podczas błyskawicy).

    • Słaby kontrast między osobą a tłem, na przykład gdy kolor lub wzór odzieży danej osoby jest podobny do koloru tła.

    • Sylwetka pieszego jest częściowo przesłonięta lub trudna do wykrycia, ponieważ niesie on duży bagaż bądź też ma na sobie bardzo luźne ubranie lub dodatki.

    • Jeśli położenie pojazdu zmienia się gwałtownie lub znacząco (np. podczas zmiany pasa ruchu, skrętu, wykonywania gwałtownego manewru, szybkiego przyspieszania lub hamowania).

    • Jeśli nasz pojazd lub pojazd znajdujący się z przodu, pieszy lub rowerzysta poruszy się w sposób szybki lub znaczny tak, że system nie zdąży tego wykryć i zareagować (np. pieszy gwałtownie zbliżający się do pojazdu w niewielkiej odległości, inny pojazd zajeżdżający drogę, zmieniający pas ruchu, skręcający, wykonujący gwałtowny manewr, szybko przyspieszający lub hamujący).

    • Jeśli inny pojazd, pieszy lub rowerzysta nie znajduje się równo na wprost na trasie jazdy pojazdu.

    • Gdy różnica prędkości między dwoma pojazdami jest niewielka.

    • Przez około 15 sekund po włączeniu układu e-POWER.

    • Gdy system nie wykrył żadnej przeszkody podczas jazdy od uruchomienia układu e-POWER.

    • Jeśli pojazd znajdujący się z przodu lub nadjeżdżające z przeciwka ma nietypowy kształt, ma bardzo nisko lub bardzo wysoko położone światła obrysowe, wiezie nietypowy ładunek lub jest bardzo wąski (np. motocykl).

    • Jeśli pojazd, pieszy lub rowerzysta znajduje się w pobliżu znaku drogowego, obszaru odbijającego (np. wody na powierzchni jezdni) lub w cieniu.

    • Gdy wielu pieszych lub rowerzystów jest zgrupowanych razem.

    • Gdy widok pieszego lub rowerzysty jest zasłonięty przez inny pojazd lub obiekt.

    • Gdy holujesz przyczepę lub inny pojazd.

  • Asystent skrzyżowań (jeśli na wyposażeniu) może nie działać prawidłowo lub wykrywać nadjeżdżający pojazd lub pieszego w następujących warunkach:

    • Podczas jazdy pasem ruchu oddzielonym więcej niż 2 pasami od nadjeżdżających pojazdów podczas skręcania w prawo/w lewo.

    • Jeśli pojazd jedzie bezpośrednio w stronę nadjeżdżającego pojazdu podczas skrętu w prawo/w lewo.

    • Podczas przecinania pasa ruchu pojazdów jadących z przeciwka i zbliżania się nadjeżdżającego pojazdu.

      image
    • Przy wykonywaniu ostrego skrętu lub na bardzo szerokim zakręcie.

    • Gdy linia środkowa nie jest rozpoznawana przez system.

    • Gdy kilka nadjeżdżających z przeciwka pojazdów podąża za sobą.

      image
    • Gdy pas ruchu jest szerszy lub węższy niż zwykle.

    • Gdy linia środkowa znajduje się w pobliżu znacznika drogowego.

  • System może działać z mniejszą skutecznością w następujących warunkach:

    • Pojazd porusza się po śliskiej drodze.

    • Pojazd porusza się na pochyłym terenie.

    • W pojeździe znajduje się zbyt ciężki bagaż na tylnym siedzeniu lub w przedziale bagażowym.

    • Gdy aktywny jest system zatrzymania na wybiegu.

  • System został zaprojektowany tak, aby w określonych granicach automatycznie testował działanie czujnika (radaru i kamery). System może nie wykrywać niektórych przeszkód zakłócających działanie czujnika, takich jak lód, śnieg, naklejki itp. W takich przypadkach system może nie być w stanie ostrzec kierowcy w prawidłowy sposób. Należy pamiętać o regularnej kontroli i czyszczeniu okolic czujnika.

  • W niektórych warunkach drogowych system IEB może nieoczekiwanie zastosować częściowe hamowanie. Gdy konieczne jest przyspieszenie, należy nadal naciskać pedał gazu, aby uchylić działanie systemu.

  • Nadmierny hałas może zagłuszać dźwięk brzęczyka ostrzegawczego, który może być niesłyszalny.

  • Droga hamowania zwiększa się na śliskich nawierzchniach.

  • System Intelligent Emergency Braking może uruchomić się w przypadku, gdy na drodze znajdą się opisane poniżej obiekty, przypominające sylwetkę pieszego, rowerzysty lub tylne światła innego pojazdu lub motocykla.

    • Cienie, namalowane na nawierzchni lub ścianie oznaczenia i rysunki (w tym również wyblakłe lub nietypowe oznaczenia drogowe).

    • Obiekty znajdujące się przed pojazdem (np. tunele, wiadukty, znaki drogowe, reflektory zamontowane z boku pojazdu, ekrany odblaskowe, barierki), obiekty znajdujące się na poboczu (drzewa, budynki) oraz źródła światła.

    • Obiekty znajdujące się na poboczu, takie jak drzewa, lampy, cienie lub budynki.

  • System IEB może kontynuować działanie, gdy pojazd poprzedzający skręca w prawo lub w lewo.

  • System IEB może zadziałać podczas zbliżania się do innego pojazdu i wyprzedzania go.

  • W zależności od kształtu drogi (zakręty, wejście lub wyjście z zakrętu, zmiana prowadzenia pasa ruchu, roboty drogowe itp.) funkcja może zadziałać chwilowo w oparciu o pojazd nadjeżdżający z przeciwka.

  • System Intelligent Emergency Braking (IEB) z funkcją wykrywania pieszych (jeśli na wyposażeniu) może reagować na:

    image
    • Obiekty na poboczu (znaki drogowe, barierki, pieszych, rowerzystów, motocyklistów, inne pojazdy itp.).

    • Obiekty ponad powierzchnią drogi (niskie mosty, znaki drogowe itp.).

    • Obiekty na powierzchni drogi (tory kolejowe, kraty, płyty stalowe itp.).

    • Obiekty na parkingu (szlaban, słupek itp.).

    • Pieszych, rowerzystów lub motocyklistów zbliżających się tym samym pasem ruchu.

    • Pieszych i rowerzystów podczas jazdy np. wąską alejką.

    • Pieszych i rowerzystów, którzy tymczasowo wjeżdżają na pas ruchu lub zbliżają się do niego, aby ominąć przeszkody na poboczu drogi.

    • Obiekty w pobliżu drogi, np. drzewa.

    • Inne pojazdy, pieszych, rowerzystów, motocyklistów lub obiekty znajdujące się na sąsiednim pasie ruchu lub w pobliżu pojazdu.

    • Zbliżających się pieszych, rowerzystów.

  • Asystent skrzyżowań (jeśli na wyposażeniu) może reagować na następujące sytuacje podczas wykonywania skrętu w prawo/w lewo:

    • Kiedy nadjeżdżający z przeciwka pojazd lub przechodzący przez drogę pieszy opuścił już tor jazdy pojazdu użytkownika.

    • Jeśli pojazd użytkownika znajduje się tuż przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem lub pieszym przechodzącym przez drogę.

    • Kiedy nadjeżdżający z przeciwka pojazd lub przechodzący przez drogę pieszy zatrzyma się przed przecięciem toru jazdy pojazdu użytkownika.

    • Jeśli nadjeżdżający z przeciwka pojazd skręca w lewo lub w prawo przed pojazdem użytkownika.

  • Asystent skrzyżowań (jeśli na wyposażeniu) może również reagować w następujących sytuacjach:

    • Kiedy nie można przewidzieć ruchu nadjeżdżającego pojazdu z powodu nagłych skrętów w lewo/w prawo lub hamowania nadjeżdżających pojazdów.

  • Droga hamowania zwiększa się na śliskich nawierzchniach.

  • Nadmierny hałas może zagłuszać dźwięk ostrzegawczy, który może być niesłyszalny.

image

Na drogach wąskich, krętych, stromych, łukowatych lub na drogach w budowie lub na pochyłym terenie czujnik może wykrywać pojazdy jadące innym pasem lub może tymczasowo nie wykrywać pojazdu jadącego z przodu. Może to spowodować nieprawidłowe działanie systemu.

Na wykrywanie pojazdów może wpłynąć również sposób prowadzenia pojazdu (manewry przy kierowaniu lub położenie na pasie jazdy itd.) lub stan pojazdu. W takim przypadku system może nieoczekiwanie ostrzec kierowcę miganiem wskaźnika systemu oraz dźwiękiem ostrzegawczym. Kierowca będzie musiał samodzielnie utrzymać odpowiednią odległość od pojazdu jadącego z przodu.

Temat nadrzędny: