Nissan Qashqai z napędem e-POWER 2024 Instrukcja obsługi Nissana
8.22.1.2. Ograniczenia systemu IEB
Poniżej podano ograniczenia systemu IEB. Niezastosowanie się do tych ograniczeń podczas prowadzenia pojazdu może spowodować poważne obrażenia ciała lub śmierć.
System IEB nie wykrywa wszystkich pojazdów, pieszych i rowerzystów w każdych warunkach.
System IEB nie wykrywa następujących obiektów:
Pieszych niskiego wzrostu (w tym małych dzieci) i zwierząt.
Pieszych na wózkach inwalidzkich lub jadących skuterem, samochodzikiem dziecięcym, deskorolką itp.
Pieszych, którzy znajdują się w pozycji siedzącej lub nie są całkowicie wyprostowani.
Pojazdów przejeżdżających prostopadle.
Przeszkód na poboczu.
Zaparkowanych pojazdów.
Asystent skrzyżowań (jeśli na wyposażeniu) nie wykrywa następujących obiektów:
Pojazdy nadjeżdżające z przeciwka.
Działanie systemu IEB podlega pewnym ograniczeniom.
Jeżeli na drodze pojazdu znajdzie się nieruchomy samochód, system IEB nie zadziała, jeśli prędkość pojazdu przekracza około 100 km/h (62 MPH).
System IEB z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (jeśli na wyposażeniu) może nie zadziałać w przypadku pieszych i rowerzystów znajdujących się w ciemnym miejscu lub w tunelu, nawet jeśli dany obszar znajduje się w obrębie oświetlenia ulicznego.
System IEB może nie zadziałać, gdy pojazd jadący z przodu jest wąski (np. motocykl).
System IEB może nie zadziałać, gdy różnica prędkości między dwoma pojazdami jest zbyt mała.
System IEB może nie uruchamiać hamowania, gdy prędkość pojazdu jest wysoka.
W przypadku pieszych system IEB z funkcją wykrywania pieszych (jeśli na wyposażeniu) nie stosuje pierwszego ostrzeżenia.
System IEB może nie działać prawidłowo lub nie wykryć pojazdu jadącego z przodu, pieszego lub rowerzysty w następujących warunkach:
W ciemności lub przy słabym oświetleniu, np. nocą lub w tunelu, w tym w sytuacjach, kiedy reflektory pojazdu są wyłączone lub przyciemnione, lub światła tylne pojazdu jadącego z przodu nie działają.
Gdy ustawienie obiektywu kamery jest nieprawidłowe.
Słaba widoczność (warunki takie jak deszcz, śnieg, mgła, burza pyłowa, burza piaskowa, rozchlapywany przez inne pojazdy śnieg lub błoto).
Jazda na stromym zjeździe ze wzniesienia lub na drodze z ostrymi zakrętami.
Jazda po wyboistych nawierzchniach, np. po nierównych drogach gruntowych.
Jeżeli brud, lód, śnieg lub inny materiał pokrywa czujnik radarowy.
Jeżeli występują zakłócenia z innymi urządzeniami radarowymi.
Obszar kamery na przedniej szybie jest zaparowany, pokryty brudem, kroplami wody, lodem, śniegiem itp.
Intensywne światło (np. promienie słoneczne lub światła drogowe pojazdów jadących z naprzeciwka) pada na obiektyw kamery przedniej. Intensywne światło powoduje, że obszar wokół pieszego lub rowerzysty jest zacieniony, przez co trudno go dostrzec.
Dochodzi do nagłej zmiany natężenia oświetlenia. (Na przykład gdy pojazd wjeżdża lub wyjeżdża z tunelu lub zacienionego miejsca lub podczas błyskawicy).
Słaby kontrast między osobą a tłem, na przykład gdy kolor lub wzór odzieży danej osoby jest podobny do koloru tła.
Sylwetka pieszego jest częściowo przesłonięta lub trudna do wykrycia, ponieważ niesie on duży bagaż bądź też ma na sobie bardzo luźne ubranie lub dodatki.
Jeśli położenie pojazdu zmienia się gwałtownie lub znacząco (np. podczas zmiany pasa ruchu, skrętu, wykonywania gwałtownego manewru, szybkiego przyspieszania lub hamowania).
Jeśli nasz pojazd lub pojazd znajdujący się z przodu, pieszy lub rowerzysta poruszy się w sposób szybki lub znaczny tak, że system nie zdąży tego wykryć i zareagować (np. pieszy gwałtownie zbliżający się do pojazdu w niewielkiej odległości, inny pojazd zajeżdżający drogę, zmieniający pas ruchu, skręcający, wykonujący gwałtowny manewr, szybko przyspieszający lub hamujący).
Jeśli inny pojazd, pieszy lub rowerzysta nie znajduje się równo na wprost na trasie jazdy pojazdu.
Gdy różnica prędkości między dwoma pojazdami jest niewielka.
Przez około 15 sekund po włączeniu układu e-POWER.
Gdy system nie wykrył żadnej przeszkody podczas jazdy od uruchomienia układu e-POWER.
Jeśli pojazd znajdujący się z przodu lub nadjeżdżające z przeciwka ma nietypowy kształt, ma bardzo nisko lub bardzo wysoko położone światła obrysowe, wiezie nietypowy ładunek lub jest bardzo wąski (np. motocykl).
Jeśli pojazd, pieszy lub rowerzysta znajduje się w pobliżu znaku drogowego, obszaru odbijającego (np. wody na powierzchni jezdni) lub w cieniu.
Gdy wielu pieszych lub rowerzystów jest zgrupowanych razem.
Gdy widok pieszego lub rowerzysty jest zasłonięty przez inny pojazd lub obiekt.
Gdy holujesz przyczepę lub inny pojazd.
Asystent skrzyżowań (jeśli na wyposażeniu) może nie działać prawidłowo lub wykrywać nadjeżdżający pojazd lub pieszego w następujących warunkach:
Podczas jazdy pasem ruchu oddzielonym więcej niż 2 pasami od nadjeżdżających pojazdów podczas skręcania w prawo/w lewo.
Jeśli pojazd jedzie bezpośrednio w stronę nadjeżdżającego pojazdu podczas skrętu w prawo/w lewo.
Podczas przecinania pasa ruchu pojazdów jadących z przeciwka i zbliżania się nadjeżdżającego pojazdu.
Przy wykonywaniu ostrego skrętu lub na bardzo szerokim zakręcie.
Gdy linia środkowa nie jest rozpoznawana przez system.
Gdy kilka nadjeżdżających z przeciwka pojazdów podąża za sobą.
Gdy pas ruchu jest szerszy lub węższy niż zwykle.
Gdy linia środkowa znajduje się w pobliżu znacznika drogowego.
System może działać z mniejszą skutecznością w następujących warunkach:
Pojazd porusza się po śliskiej drodze.
Pojazd porusza się na pochyłym terenie.
W pojeździe znajduje się zbyt ciężki bagaż na tylnym siedzeniu lub w przedziale bagażowym.
Gdy aktywny jest system zatrzymania na wybiegu.
System został zaprojektowany tak, aby w określonych granicach automatycznie testował działanie czujnika (radaru i kamery). System może nie wykrywać niektórych przeszkód zakłócających działanie czujnika, takich jak lód, śnieg, naklejki itp. W takich przypadkach system może nie być w stanie ostrzec kierowcy w prawidłowy sposób. Należy pamiętać o regularnej kontroli i czyszczeniu okolic czujnika.
W niektórych warunkach drogowych system IEB może nieoczekiwanie zastosować częściowe hamowanie. Gdy konieczne jest przyspieszenie, należy nadal naciskać pedał gazu, aby uchylić działanie systemu.
Nadmierny hałas może zagłuszać dźwięk brzęczyka ostrzegawczego, który może być niesłyszalny.
Droga hamowania zwiększa się na śliskich nawierzchniach.
System Intelligent Emergency Braking może uruchomić się w przypadku, gdy na drodze znajdą się opisane poniżej obiekty, przypominające sylwetkę pieszego, rowerzysty lub tylne światła innego pojazdu lub motocykla.
Cienie, namalowane na nawierzchni lub ścianie oznaczenia i rysunki (w tym również wyblakłe lub nietypowe oznaczenia drogowe).
Obiekty znajdujące się przed pojazdem (np. tunele, wiadukty, znaki drogowe, reflektory zamontowane z boku pojazdu, ekrany odblaskowe, barierki), obiekty znajdujące się na poboczu (drzewa, budynki) oraz źródła światła.
Obiekty znajdujące się na poboczu, takie jak drzewa, lampy, cienie lub budynki.
System IEB może kontynuować działanie, gdy pojazd poprzedzający skręca w prawo lub w lewo.
System IEB może zadziałać podczas zbliżania się do innego pojazdu i wyprzedzania go.
W zależności od kształtu drogi (zakręty, wejście lub wyjście z zakrętu, zmiana prowadzenia pasa ruchu, roboty drogowe itp.) funkcja może zadziałać chwilowo w oparciu o pojazd nadjeżdżający z przeciwka.
System Intelligent Emergency Braking (IEB) z funkcją wykrywania pieszych (jeśli na wyposażeniu) może reagować na:
Obiekty na poboczu (znaki drogowe, barierki, pieszych, rowerzystów, motocyklistów, inne pojazdy itp.).
Obiekty ponad powierzchnią drogi (niskie mosty, znaki drogowe itp.).
Obiekty na powierzchni drogi (tory kolejowe, kraty, płyty stalowe itp.).
Obiekty na parkingu (szlaban, słupek itp.).
Pieszych, rowerzystów lub motocyklistów zbliżających się tym samym pasem ruchu.
Pieszych i rowerzystów podczas jazdy np. wąską alejką.
Pieszych i rowerzystów, którzy tymczasowo wjeżdżają na pas ruchu lub zbliżają się do niego, aby ominąć przeszkody na poboczu drogi.
Obiekty w pobliżu drogi, np. drzewa.
Inne pojazdy, pieszych, rowerzystów, motocyklistów lub obiekty znajdujące się na sąsiednim pasie ruchu lub w pobliżu pojazdu.
Zbliżających się pieszych, rowerzystów.
Asystent skrzyżowań (jeśli na wyposażeniu) może reagować na następujące sytuacje podczas wykonywania skrętu w prawo/w lewo:
Kiedy nadjeżdżający z przeciwka pojazd lub przechodzący przez drogę pieszy opuścił już tor jazdy pojazdu użytkownika.
Jeśli pojazd użytkownika znajduje się tuż przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem lub pieszym przechodzącym przez drogę.
Kiedy nadjeżdżający z przeciwka pojazd lub przechodzący przez drogę pieszy zatrzyma się przed przecięciem toru jazdy pojazdu użytkownika.
Jeśli nadjeżdżający z przeciwka pojazd skręca w lewo lub w prawo przed pojazdem użytkownika.
Asystent skrzyżowań (jeśli na wyposażeniu) może również reagować w następujących sytuacjach:
Kiedy nie można przewidzieć ruchu nadjeżdżającego pojazdu z powodu nagłych skrętów w lewo/w prawo lub hamowania nadjeżdżających pojazdów.
Droga hamowania zwiększa się na śliskich nawierzchniach.
Nadmierny hałas może zagłuszać dźwięk ostrzegawczy, który może być niesłyszalny.
Na drogach wąskich, krętych, stromych, łukowatych lub na drogach w budowie lub na pochyłym terenie czujnik może wykrywać pojazdy jadące innym pasem lub może tymczasowo nie wykrywać pojazdu jadącego z przodu. Może to spowodować nieprawidłowe działanie systemu.
Na wykrywanie pojazdów może wpłynąć również sposób prowadzenia pojazdu (manewry przy kierowaniu lub położenie na pasie jazdy itd.) lub stan pojazdu. W takim przypadku system może nieoczekiwanie ostrzec kierowcę miganiem wskaźnika systemu oraz dźwiękiem ostrzegawczym. Kierowca będzie musiał samodzielnie utrzymać odpowiednią odległość od pojazdu jadącego z przodu.