Nissan Qashqai z napędem e-POWER 2024 Instrukcja obsługi Nissana
8.34. System elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP)
System elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP) wykorzystuje szereg czujników do monitorowania poleceń kierowcy i ruchu pojazdu. W określonych warunkach jazdy system ESP wykonuje poniższe działania.
Reguluje ciśnienie hamowania w celu zmniejszenia poślizgu jednego z kół napędzanych, przenosząc moc na drugie, nieślizgające się koło tej samej osi.
Reguluje ciśnienie hamowania i moc systemu EV w celu zmniejszenia poślizgu koła napędzanego w zależności od prędkości pojazdu (funkcja kontroli trakcji).
Reguluje ciśnienie hamowania poszczególnych kół i moc systemu EV, aby pomóc kierowcy w utrzymaniu panowania nad pojazdem w następujących warunkach:
Podsterowności (samochód ma skłonność do zbaczania z wymaganego toru jazdy mimo zwiększonego kąta skrętu kierownicy).
Nadsterowności (na określonych nawierzchniach lub w pewnych warunkach jazdy samochód ma skłonność do obrotu wokół własnej osi).
System ESP pomaga kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem, lecz nie we wszystkich sytuacjach zapobiega utracie panowania nad pojazdem.
Gdy system ESP działa, lampka kontrolna poślizgu na panelu wskaźników miga, dlatego należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
Nawierzchnia drogi może być śliska lub system wykrył, że może być konieczne działanie korygujące w celu utrzymania bieżącego toru jazdy.
Mogą być wyczuwalne pulsacje pedału hamulca i słyszalny hałas lub drgania dochodzące z komory silnikowej. Jest to normalne i oznacza, że system ESP funkcjonuje poprawnie.
Dostosuj prędkość i styl jazdy do warunków drogowych.
Jeśli w systemie wystąpi usterka, lampka kontrolna poślizgu na panelu wskaźników zapali się. System ESP automatycznie się wyłączy.
System ESP można wyłączyć za pomocą ekranu informacji o pojeździe. Kontrolka wyłączenia układu ESP włącza się, aby zasygnalizować wyłączenie układu ESP. Po wyłączeniu systemu ESP będzie on nadal działać, zapobiegając poślizgowi jednego z kół napędowych poprzez przeniesienie mocy na drugie, nieślizgające się koło napędowe. Kontrolka poślizgu miga w takiej sytuacji. Wszystkie inne funkcje systemu ESP są wyłączone i lampka kontrolna poślizgu ${2} nie miga. System ESP uaktywnia się automatycznie po wyłączeniu i ponownym włączeniu przełącznika zasilania.
Komputer jest wyposażony w funkcję diagnostyczną, która sprawdza system po każdym uruchomieniu systemu EV i ruszeniu samochodem do przodu lub do tyłu z małą prędkością. Podczas tego testu możesz usłyszeć odgłosy „stukania” i/lub poczuć pulsowanie pedału hamulca. Jest to normalne i nie stanowi oznaki usterki.
Układ ESP został zaprojektowany w celu poprawy stabilności jazdy, ale nie zapobiega wypadkom wywołanym gwałtownym obróceniem kierownicy przy dużej prędkości lub niedbałym czy niebezpiecznym stylem jazdy. Zawsze prowadź pojazd uważnie i zmniejsz prędkość oraz zachowaj szczególną ostrożność podczas jazdy lub podczas wchodzenia w zakręty na śliskiej nawierzchni.
Nie modyfikuj zawieszenia pojazdu. Jeśli takie elementy jak amortyzatory, kolumny, sprężyny, drążki stabilizatora, piasty i koła nie są podzespołami zalecanymi przez firmę NISSAN lub są w bardzo złym stanie technicznym, system ESP może nie działać prawidłowo. Może to w negatywny sposób wpłynąć na kierowanie pojazdem, a lampka kontrolna poślizgu może się włączyć.
Jeśli elementy układu hamulcowego, takie jak klocki, tarcze i zaciski hamulcowe, nie są podzespołami zalecanymi przez firmę NISSAN lub są w bardzo złym stanie technicznym, system ESP może nie działać prawidłowo, a lampka kontrolna poślizgu może się włączyć.
Jeśli elementy związane ze sterowaniem systemem e-POWER nie są podzespołami zalecanymi przez firmę NISSAN lub są w bardzo złym stanie technicznym, lampka kontrolna poślizgu może się włączyć.
Podczas jazdy po bardzo silnie nachylonej nawierzchni, takich jak mocno pochylone zakręty, system ESP może nie działać prawidłowo i lampka kontrolna poślizgu może się włączyć. Nie wjeżdżaj na tego rodzaju drogi.
Podczas jazdy po niestabilnym podłożu, np. platformie obrotowej, pokładzie promu, podnośniku lub podjeździe, lampka kontrolna poślizgu może się włączyć. Nie jest to usterka. Po wjechaniu na stabilne podłoże wyłącz i ponownie uruchom system EV silnika.
Jeśli używasz kół lub opon innych niż zalecane przez firmę NISSAN, system ESP może działać nieprawidłowo i lampka kontrolna poślizgu może się włączyć.
Układ ESP nie zastępuje opon zimowych ani łańcuchów podczas jazdy po drogach pokrytych śniegiem.