Nissan Qashqai z napędem e-POWER 2024 Instrukcja obsługi Nissana
4.7.1.3. System poduszek powietrznych
Rolą systemu SRS jest uzupełnienie ochrony, jaką podczas wypadku zapewnia pas bezpieczeństwa zastąpienie pasów. Pasy bezpieczeństwa powinny być zawsze prawidłowo zapięte, a kierowca i pasażer z przodu powinni zajmować swoje miejsca z zachowaniem odpowiedniej odległości od kierownicy, deski rozdzielczej i tapicerki drzwi. Wszyscy pasażerowie powinni zawsze znajdować się w odpowiedniej odległości od bocznego poszycia dachu. Dodatkowe informacje, patrz
.Podczas napełniania się poduszek powietrznych, może rozlec się głośny huk i pojawić się dym. Dym ten nie jest szkodliwy i nie stanowi oznaki pożaru. Mimo to nie należy go wdychać, ponieważ może on powodować podrażnienia i krztuszenie się. Osobom z dolegliwościami związanymi z oddychaniem, należy bezzwłocznie zapewnić dopływ świeżego powietrza.
Poduszki powietrzne wraz z zapiętymi pasami bezpieczeństwa pomagają złagodzić siłę uderzenia, jakiej poddawani są pasażerowie. Poduszki mogą uratować życie pasażerów i zmniejszyć ilość poważnych obrażeń. Napełniająca się poduszka powietrzna może jednak spowodować otarcia lub inne obrażenia. Poduszki powietrzne nie chronią dolnych części ciała.
Po włączeniu zasilania zapali się lampka ostrzegawcza poduszki powietrznej. Jeśli system funkcjonuje prawidłowo, lampka ostrzegawcza poduszki powietrznej zgaśnie po około 7 sekundach. Więcej informacji na ten temat, patrz ${1}.
System poduszek powietrznych jest aktywny tylko przy włączonym przełączniku zasilania.
Zazwyczaj, w przypadku zderzenia bocznego, tylnego, podczas dachowania lub mniej groźnego zderzenia czołowego, przednie poduszki powietrzne nie napełnią się. Aby zmniejszyć ryzyko odniesienia poważnych obrażeń podczas wypadków, zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa.
Pasy bezpieczeństwa i czołowe poduszki powietrzne oferują najskuteczniejszą ochronę, jeśli siedzisz wyprostowany, z plecami przylegającymi do oparcia fotela. Przednie poduszki powietrzne napełniają się z dużą siłą. Jeśli nie jesteś zapięty pasem bezpieczeństwa, pochylasz się do przodu, siedzisz bokiem lub pozycja ciała w inny sposób odbiega od pozycji prawidłowej, wzrasta ryzyko odniesienia obrażeń lub śmierci podczas wypadku. Możesz również odnieść poważne lub śmiertelne obrażenia, jeśli znajdujesz się zbyt blisko napełniającej się czołowej poduszki powietrznej. Siedź oparty o siedzenie, tak daleko od kierownicy jak to praktycznie możliwe. Zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa.
Boczne poduszki powietrzne montowane w przednich fotelach i boczne kurtynowe poduszki powietrzne montowane w suficie zwykle nie napełniają się w przypadku zderzenia czołowego, zderzenia tylnego, przewrócenia się pojazdu lub lekkich zderzeń bocznych. Aby zmniejszyć ryzyko odniesienia poważnych obrażeń podczas wypadków, zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa.
Skuteczność działania pasów bezpieczeństwa, bocznych poduszek powietrznych montowanych w przednich fotelach i bocznych kurtynowych poduszek powietrznych montowanych w suficie jest największa wtedy, gdy pasażer/kierowca siedzi wyprostowany, z plecami przylegającym do oparcia fotela. Boczne poduszki powietrzne montowane w przednich fotelach i boczne kurtynowe poduszki powietrzne montowane w suficie napełniają się z dużą siłą. Jeśli kierowca lub którykolwiek z pasażerów nie jest zapięty pasem bezpieczeństwa, pochyla się do przodu, siedzi bokiem lub jego pozycja w inny sposób odbiega od pozycji prawidłowej, ryzyko odniesienia obrażeń lub śmierci podczas wypadku wzrasta.
Nie pozwalaj żadnemu z pasażerów na trzymanie rąk, nóg lub twarzy w pobliżu bocznych lub kurtynowych poduszek powietrznych znajdujących się po bokach oparć przednich siedzeń i na bocznych krawędziach sufitu. Nie pozwalaj osobom siedzącym na przednich fotelach oraz zewnętrznych tylnych fotelach na wystawianie rąk przez okno lub opieranie się o drzwi.
Siedząc na tylnym siedzeniu nie trzymaj się oparcia przedniego fotela. Ponieważ boczne poduszki powietrzne montowane w przednich fotelach i boczne kurtynowe poduszki powietrzne montowane w suficie napełniają się z dużą siłą, mogą one spowodować poważne obrażenia ciała. Zachowaj szczególną ostrożność podczas przewożenia dzieci, które powinny być zawsze prawidłowo zabezpieczone.
Nie zakładaj pokrowców na oparcia przednich foteli. Mogą one utrudnić napełnianie się bocznych poduszek powietrznych zamontowanych w przednich fotelach.
Jeśli dzieci nie są prawidłowo zabezpieczone, mogą odnieść poważne obrażenia lub zginąć podczas napełniania się poduszek powietrznych, patrz
.Nigdy nie pozwalaj dzieciom na jazdę bez odpowiednich zabezpieczeń ani na wystawianie rąk lub twarzy przez okno. Nie próbuj trzymać ich w ramionach lub na kolanach.
Moduły czołowych poduszek powietrznych
Jednostka sterująca* systemu klasyfikacji pasażerów (OCS)*
Sterownik poduszek powietrznych (ACU)
Czujnik klasyfikacji pasażera (OCS)* (siedzenie pasażera z przodu)
Moduły bocznych poduszek powietrznych zamontowanych w przednich fotelach
Generatory gazu kurtynowych bocznych poduszek powietrznych (zamontowane w suficie)
Moduły bocznych kurtynowych poduszek powietrznych montowanych w suficie
Czujnik strefy zgniotu
Czujniki ciśnienia w drzwiach przednich*
Zewnętrzne napinacze biodrowego odcinka pasa bezpieczeństwa (przednie siedzenia)
Pasy bezpieczeństwa z napinaczami
Przednie środkowe poduszki powietrzne przednich foteli chroniące przed uderzeniem z boku*
Czujniki wykrywania obecności pasażera na tylnym siedzeniu*
Czujniki peryferyjne* (pokazano stronę kierowcy; po stronie pasażera wygląda to podobnie)
Pasy bezpieczeństwa z napinaczami (tylne siedzenia zewnętrzne)
* Jeśli na wyposażeniu
Nie umieszczaj żadnych przedmiotów na środkowej części kierownicy. Nie umieszczaj żadnych przedmiotów między kierowcą a kierownicą. Przedmioty znajdujące się w powyższych miejscach mogą stanowić zagrożenie podczas wypadku, gdy poduszka powietrzna nagle wypełni się.
Bezpośrednio po napełnieniu, niektóre z elementów systemu poduszki powietrznej będą gorące. Nie dotykaj tych części, ponieważ możesz się poważnie poparzyć.
Nie wolno przeprowadzać we własnym zakresie żadnych modyfikacji jakichkolwiek elementów lub okablowania systemu poduszek powietrznych. Ma to na celu zapobieżenie uszkodzeniu systemu poduszek powietrznych i ich przypadkowemu napełnieniu.
Nie wykonuj we własnym zakresie jakichkolwiek zmian w układzie elektrycznym, zawieszeniu lub konstrukcji przodu pojazdu. Takie zmiany mogą spowodować usterkę w pracy systemu poduszek powietrznych.
Próby modyfikacji systemu poduszki powietrznej mogą doprowadzić do odniesienia poważnych obrażeń ciała. Dotyczy to także zmian w środkowej części kierownicy polegających na umieszczaniu na niej lub nad nią materiału lub umieszczaniu dodatkowego materiału wykończeniowego na modułach poduszek powietrznych.
Wszelkie czynności związane z systemem poduszek powietrznych powinny być wykonywane przez przedstawiciela firmy NISSAN lub profesjonalną stację obsługi. Wiązka przewodów systemu SRS nie może być odłączana ani w żaden sposób modyfikowana. Nie wolno wykonywać żadnych pomiarów w systemie poduszek powietrznych przy użyciu nieautoryzowanych elektronicznych urządzeń kontrolnych i mierniczych.
Złącza wiązek przewodów systemu SRS są łatwe w identyfikacji - są żółte i/lub pomarańczowe.
Nigdy nie montuj fotelika dla dzieci ustawionego tyłem do kierunku jazdy na przednim fotelu bez upewnienia się, że czołowa poduszka powietrzna pasażera jest wyłączona. W zależności od specyfikacji pojazdu, pojazd może być wyposażony w automatyczny system dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera z przodu lub ręczny system dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera z przodu. (Aby uzyskać więcej informacji, patrz
oraz . Jeśli system ten jest zamontowany, lampka kontrolna PASSENGER AIR BAG OFF na konsoli dachowej musi być włączona. W przypadku kolizji czołowej, przednie poduszki powietrzne napełniają się z dużą siłą. Napełniająca się czołowa poduszka powietrzna może poważnie zranić lub zabić dziecko.Zapoznaj się z tabelami fotelików dziecięcych we wcześniejszej części tego rozdziału.