Nissan X-Trail 2023 Instrukcja obsługi Nissana
7.15.3. Ograniczenia systemu ELA
Poniżej podano ograniczenia systemu ELA. Niezastosowanie się do tych ograniczeń podczas prowadzenia pojazdu może spowodować poważne obrażenia ciała lub śmierć.
System ELA może zostać aktywowany w przypadku przekroczenia linii ciągłej pasa ruchu bez uprzedniego włączenia kierunkowskazu lub, na przykład, gdy konieczne jest przekroczenie linii pasa ruchu w związku z robotami drogowymi. W takim przypadku może być konieczne skorygowanie toru jazdy kierownicą w celu dokończenia zmiany pasa ruchu.
Ponieważ system ELA może nie zostać aktywowany w przypadku opisanych w tej sekcji warunków drogowych, pogodowych oraz niektórych oznaczeń pasa ruchu, może nie zadziałać za każdym razem, gdy pojazd zaczyna opuszczać pas ruchu i może być konieczne skorygowanie toru jazdy kierownicą.
System ELA nie zadziała przy prędkości poniżej 60 km/godz. (37 MPH) lub jeśli nie wykrywa oznaczeń pasa ruchu.
Gdy system ELA wykrywa nadjeżdżające pojazdy na sąsiednich pasach, nie będzie działał przy prędkościach powyżej około 120 km/h (74 mph).
NIE używaj systemu ELA w następujących warunkach, ponieważ może to mieć poważny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu, grożąc wypadkiem, obrażeniami lub śmiercią.
Jeśli stan ogumienia odbiega od normalnego (przykładowo przy zbyt znacznym zużyciu bieżnika, niskim ciśnieniu powietrza w oponach, założonych łańcuchach śniegowych lub zamontowanych niestandardowych kołach). Patrz
.Jeśli pojazd jest wyposażony w nieoryginalne elementy układu hamulcowego lub zawieszenia.
Gdy holujesz przyczepę lub inny pojazd.
System ELA może nie działać prawidłowo w następujących warunkach
W złych warunkach pogodowych (deszcz, mgła, śnieg itp.).
Na śliskich nawierzchniach, np. pokrytych lodem lub śniegiem.
Podczas jazdy po krętych lub nierównych drogach.
Gdy na odcinku drogi przed pojazdem pas ruchu jest zamknięty z powodu robót drogowych.
Podczas jazdy po pasie zjazdowym lub tymczasowym.
Podczas jazdy po drogach o zbyt małej szerokości pasa ruchu.
Jeśli na drodze znajduje się kilka poziomych oznaczeń pasa ruchu; jeśli oznaczenia pas ruchu są wyblakłe lub niewyraźne; przy żółtych oznaczeniach pasa ruchu; przy niestandardowych oznaczeniach pasa ruchu; jeśli oznaczenia pasa ruchu są pokryte wodą, błotem, śniegiem itp.
Na drogach, na których krawędź jezdni nie jest dobrze widoczna.
Na drogach, na których system może wykrywać obowiązujące wcześniej (nieaktualne) oznaczenia pasa ruchu.
Na drogach krętych.
Na drogach, na których znajdują się mocno kontrastujące elementy, np. cień, śnieg, woda, koleiny, pęknięcia lub linie pozostałe po robotach drogowych. (System ELA może je uznać za oznaczenia pasa ruchu).
Na drogach, na których pas ruchu łączy się z innym pasem ruchu lub dzieli się na dwa inne pasy ruchu.
Jeśli kierunek jazdy nie jest równoległy do oznaczenia pasa ruchu.
Jeśli poruszasz się zbyt blisko pojazdu z przodu, co ogranicza pole widzenia kamery.
Gdy na przedniej szybie znajdują się krople deszczu, śnieg, brud lub inna przeszkoda przesłaniająca pole widzenia kamery.
Gdy wiązka światła generowana przez reflektory nie jest dostatecznie jasna z powodu zanieczyszczeń nagromadzonych na kloszach lub gdy reflektory nie są prawidłowo ustawione.
Jeśli na obiektyw kamery pasa ruchu pada intensywne źródło światła. (Przykładowo, jeśli o wschodzie lub zachodzie słońca światło pada bezpośrednio na przód pojazdu.)
Gdy dochodzi do nagłej zmiany natężenia oświetlenia. (Przykładowo: gdy pojazd wjeżdża do tunelu lub pod most lub spod nich wyjeżdża).
Poniżej podano ograniczenia systemu ELA związane z wykrywaniem wyprzedzających pojazdów. Niezastosowanie się do tych ograniczeń podczas prowadzenia pojazdu może spowodować poważne obrażenia ciała lub śmierć.
System ELA nie wykrywa wszystkich wyprzedzających pojazdów w każdych warunkach.
Czujniki mogą nie wykryć innego pojazdu i nie uruchomić systemu ELA, jeśli w strefie wykrywania znajdą się określone obiekty takie jak:
Piesi, rowerzyści, zwierzęta.
Pojazdy takie jak motocykle, pojazdy o małej wysokości lub pojazdy o dużym prześwicie.
Pojazdy znajdujące się w strefie wykrywania, gdy ruszasz z miejsca.
Inny pojazd wjeżdżający na sąsiedni pas ruchu z prędkością zbliżoną do prędkości pojazdu.
Pojazd nadjeżdżający z tyłu z dużą prędkością.
Pojazd, który wyprzedzasz z dużą prędkością.
Pojazd szybko przejeżdżający przez strefę wykrywania.
Strefa wykrywania czujników obejmuje standardową szerokość pasa. Jeśli poruszasz się po pasie szerszym niż standardowy, czujniki mogą nie wykrywać pojazdów na sąsiednich pasach ruchu. Jeśli poruszasz się po pasie węższym niż standardowy, czujniki mogą wykrywać pojazdy znajdujące się na dalszych pasach.
Czujniki nie wykrywają większości nieruchomych przeszkód, niemniej jednak mogą sporadycznie wykrywać przedmioty takie jak barierki, ściany, zarośla i inne zaparkowane pojazdy. Jest to normalny objaw działania.
Następujące warunki mogą spowodować ograniczenie zdolności czujników radarowych do wykrywania innych pojazdów:
Niekorzystne warunki pogodowe
Rozchlapywane kałuże, błoto śniegowe itp.
Oblodzenie/oszronienie/zabrudzenie pojazdu
Nie instaluj w pobliżu czujników nalepek (nawet przezroczystych), akcesoriów ani nie nanoś lakieru. Mogą one spowodować ograniczenie zdolności czujników do wykrywania innych pojazdów.
Poniżej podano ograniczenia systemu ELA związane z wykrywaniem pojazdów nadjeżdżających z przeciwka. Niezastosowanie się do tych ograniczeń podczas prowadzenia pojazdu może spowodować poważne obrażenia ciała lub śmierć.
System ELA nie wykrywa wszystkich pojazdów nadjeżdżających z przeciwka w każdych warunkach.
Poniższe obiekty nie są wykrywane jako pojazdy nadjeżdżające z przeciwka:
Piesi, rowerzyści, zwierzęta.
Pojazdy takie jak motocykle, pojazdy o małej wysokości lub pojazdy o dużym prześwicie.
Pojazdy zaparkowane lub poruszające się z małą prędkością.
Pojazdy nadjeżdżające z przeciwka tym samym pasem ruchu.
System ELA może nie działać prawidłowo lub nie wykrywać pojazdów jadący z przeciwka w następujących warunkach:
Przy słabej widoczności (warunki takie jak deszcz, śnieg, mgła, burza pyłowa, burza piaskowa, dym, rozchlapywany przez inne pojazdy śnieg lub błoto).
Jeżeli brud, lód, śnieg, mgła lub inny materiał pokrywa czujnik radarowy lub przednią szybę w okolicy kamery.
W sytuacji, gdy intensywne światło (np. promienie słoneczne lub światła drogowe pojazdów jadących z naprzeciwka) pada na obiektyw kamery przedniej, lub gdy nastąpi nagła zmiana oświetlenia (przykładowo, gdy pojazd wjeżdża lub wyjeżdża z tunelu albo podczas uderzenia pioruna).
W ciemności lub przy słabym oświetleniu, np. nocą lub w tunelu, w tym w sytuacjach, kiedy reflektory pojazdu są wyłączone lub przyciemnione, lub światła tylne pojazdu jadącego z przodu nie działają.
Gdy ustawienie obiektywu kamery jest nieprawidłowe.
Podczas jazdy na stromym zjeździe ze wzniesienia, na drodze z ostrymi zakrętami, na wyboistej lub nieutwardzonej drodze.
Jeżeli występują zakłócenia z innymi urządzeniami radarowymi.
Jeśli położenie pojazdu zmienia się gwałtownie lub znacząco (np. podczas zmiany pasa ruchu, skrętu, wykonywania gwałtownego manewru, szybkiego przyspieszania lub hamowania).
Jeśli pojazd znajdujący się z przodu ma nietypowy kształt, ma bardzo nisko lub bardzo wysoko położone światła obrysowe, wiezie nietypowy ładunek lub jest bardzo wąski (np. motocykl).
Podczas działania systemu ELA możesz usłyszeć odgłos działania hamulców. Jest to normalne i oznacza, że system ELA funkcjonuje prawidłowo.