Nissan X-Trail 2023 Instrukcja obsługi Nissana
3.5.2.1. System czołowych poduszek powietrznych
Czołowa poduszka powietrzna kierowcy znajduje się w środkowej części kierownicy. Poduszka pasażera z przodu znajduje się na desce rozdzielczej, powyżej schowka na rękawiczki.
System czołowych poduszek powietrznych skonstruowany jest tak, żeby napełniać się podczas poważniejszych kolizji czołowych, chociaż może się on także napełnić podczas kolizji innego typu, podczas których występują podobne siły. Może się zdarzyć, że poduszki nie napełnią się podczas niektórych zderzeń czołowych. Uszkodzenia pojazdu (lub ich brak) nie zawsze stanowią oznakę prawidłowego działania czołowych poduszek powietrznych.
Lampka stanu poduszki powietrznej pasażera z przodu
Nigdy nie montuj fotelika dla dzieci ustawionego tyłem do kierunku jazdy na przednim fotelu bez upewnienia się, że czołowa poduszka powietrzna pasażera jest wyłączona. Pojazd jest wyposażony w system automatycznego wyłączania czołowej poduszki powietrznej pasażera z przodu. Wskaźnik <PASSENGER AIR BAG OFF> musi być podświetlony. W przypadku kolizji czołowej przednie poduszki powietrzne napełniają się z dużą siłą. Napełniająca się czołowa poduszka powietrzna może poważnie zranić lub zabić dziecko.
Fotel pasażera z przodu jest wyposażony w czujniki klasyfikacji pasażerów, które włączają lub wyłączają poduszkę powietrzną pasażera w zależności od typu osoby lub przedmiotu wykrytego na przednim siedzeniu pasażera. Stan poduszki powietrznej pasażera z przodu (WŁ. lub WYŁ.) jest wskazywany przez lampki stanu poduszki powietrznej pasażera z przodu <PASSENGER AIR BAG OFF> i <PASSENGER AIR BAG ON> na konsoli dachowej.
Po ustawieniu przełącznika zapłonu w pozycji ON kontrolka <PASSENGER AIR BAG OFF> i <PASSENGER AIR BAG ON> powinny zaświecić się jednocześnie na około 7 sekund.
Lampki kontrolne sygnalizują stan czołowej poduszki powietrznej pasażera z przodu:
Świeci się lampka <PASSENGER AIR BAG ON>: czołowa poduszka powietrzna pasażera z przodu jest włączona. Jeśli w razie wypadku spełnione są wszystkie kryteria aktywacji, następuje napełnienie czołowej poduszki powietrznej pasażera z przodu.
Świeci się lampka <PASSENGER AIR BAG OFF>: czołowa poduszka powietrzna pasażera z przodu jest wyłączona. W razie wypadku poduszka ta nie jest napełniana.
STAN | OPIS | LAMPKA KONTROLNA PODUSZKI POWIETRZNEJ PASAŻERA LUB | STAN PODUSZKI POWIETRZNEJ PASAŻERA Z PRZODU |
---|---|---|---|
Puste | Puste siedzenie pasażera z przodu | Zapalona | WYŁĄCZONA |
Zalecany przez Nissan fotelik z dzieckiem | Torebka lub fotelik dla dzieci na siedzeniu pasażera z przodu* | Zapalona | WYŁĄCZONA |
Osoba dorosła | Osoba dorosła na siedzeniu pasażera z przodu | Zapalona | AKTYWNA |
* Jeśli nie jest używany zatwierdzony fotelik dziecięcy, poduszka powietrzna pasażera może być aktywna ( zapalona).
Oprócz powyższego, niektóre przedmioty umieszczone na przednim siedzeniu pasażera mogą również powodować działanie kontrolki w sposób opisany powyżej.
Aby uzyskać dodatkowe informacje dotyczące normalnego działania i rozwiązywania problemów z systemem czujników klasyfikacji pasażerów, patrz „Rozwiązywanie problemów” w dalszej części tego rozdziału.
System automatycznego wyłączania poduszki powietrznej pasażera z przodu
W pewnych warunkach poduszka powietrzna pasażera z przodu zostaje automatycznie WYŁĄCZONA. Aby zapoznać się z jej działaniem, przeczytaj dokładnie tę sekcję. W celu zapewnienia maksymalnej ochrony należy prawidłowo korzystać z fotela, pasów bezpieczeństwa i fotelików dla dzieci. Nieprzestrzeganie wszystkich zawartych w tej instrukcji poleceń dotyczących obsługi foteli, pasów bezpieczeństwa i fotelików dla dzieci może zwiększyć ryzyko odniesienia poważnych obrażeń podczas wypadku.
W celu rozpoznania fotelika dziecięcego na fotelu pasażera z przodu system automatycznego wyłączania czołowej poduszki powietrznej pasażera klasyfikuje osobę siedzącą na przednim fotelu pasażera za pomocą czujnika klasyfikacji pasażera. W zależności od wyniku następuje włączenie lub wyłączenie czołowej poduszki powietrznej pasażera z przodu. Jeżeli na fotelu pasażera z przodu zamontowany jest fotelik dziecięcy zalecany przez firmę NISSAN, kontrolka <PASSENGER AIR BAG OFF> powinna zapalić się po autoteście systemu i pozostać zapalona. Czołowa poduszka powietrzna pasażera z przodu jest wyłączona.
Czujnik klasyfikacji pasażerów w pojeździe służy do wykrywania typu osoby lub przedmiotów na siedzeniu. Na przykład, jeśli na foteliku znajduje się zatwierdzony fotelik dziecięcy, może zostać wykryty razem z dzieckiem i spowodować WYŁĄCZENIE poduszki powietrznej.
Jeśli na przednim fotelu pasażera znajduje się osoba dorosła, zajmująca prawidłową pozycję i zabezpieczona pasem bezpieczeństwa w sposób opisany w tej instrukcji, poduszka powietrzna pasażera powinna zostać automatycznie WŁĄCZONA. Niemniej jednak, jeśli osoba ta nie zajmuje prawidłowej pozycji w fotelu (np. nie jest wyprostowana, siedzi na krawędzi siedziska itp.), może to spowodować wyłączenie poduszki przez czujniki. Aby zapewnić sobie najbardziej skuteczną ochronę, jaką oferują pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, należy zawsze zajmować odpowiednią pozycję w fotelu i prawidłowo zakładać pasy bezpieczeństwa.
Firma NISSAN zaleca sadzanie małych dzieci oraz dzieci w młodszym wieku szkolnym odpowiednio zabezpieczonych na tylnych siedzeniach. Firma NISSAN zaleca również montowanie na tylnym fotelu odpowiednio dobranego fotelika lub siedziska podwyższającego. Jeśli nie ma takiej możliwości, czujniki klasyfikacji pasażera zadziałają w sposób opisany powyżej, wyłączając poduszkę powietrzną pasażera z przodu w przypadku fotelików dziecięcych zalecanych przez firmę NISSAN. Niedopełnienie obowiązku prawidłowego zabezpieczenia fotelika dziecięcego może spowodować przewrócenie się lub przesunięcie fotelika podczas wypadku lub gwałtownego hamowania. Może również spowodować napełnienie się poduszki powietrznej podczas wypadku w sytuacji, w której powinna ona być WYŁĄCZONA. (Patrz „Foteliki dziecięce” w dalszej części tego rozdziału, aby zapoznać się z prawidłowym użytkowaniem i montażem).
Jeśli fotel pasażera z przodu jest wolny, poduszka pasażera nie powinna napełnić się podczas zderzenia. Niemniej jednak, umieszczenie na fotelu ciężkich przedmiotów może spowodować uruchomienie poduszki podczas wypadku ze względu na sposób wykrywania przedmiotów znajdujących się na fotelu przez czujnik klasyfikacji pasażera. Poduszka może się napełnić również w innych sytuacjach, np. jeśli dziecko stoi na fotelu, jeśli na jednym siedzeniu znajduje się dwoje dzieci, jeśli fotel jest mokry lub znajduje się na nim urządzenie elektryczne, co jest niezgodne z zaleceniami podanymi w tej instrukcji. Kierowca powinien zawsze upewnić się, że zarówno on, jak i pasażerowie zajmują prawidłowe pozycje w fotelach i są odpowiednio zabezpieczeni.
Obserwując lampkę stanu poduszki powietrznej pasażera z przodu, można zauważyć, kiedy poduszka powietrzna pasażera automatycznie się WYŁĄCZA.
Jeśli na siedzeniu znajduje się dorosła osoba, ale kontrolka <PASSENGER AIR BAG OFF> jest włączona (wskazując, że poduszka powietrzna pasażera z przodu jest wyłączona), może to oznaczać, że osoba nie siedzi prawidłowo na siedzeniu. Stosowanie pokrowca na siedzenie lub dodatkowej poduszki może również uniemożliwić czujnikowi klasyfikacji pasażerów prawidłowe wykrycie osoby dorosłej.
Jeśli fotelik dziecięcy musi zostać zamontowany na przednim siedzeniu, kontrolka <PASSENGER AIR BAG OFF> może się świecić lub nie, w zależności od wzrostu dziecka i rodzaju używanego fotelika. Jeśli kontrolka <PASSENGER AIR BAG OFF> ${1} nie zapali się (wskazując, że poduszka powietrzna może uruchomić się podczas wypadku), może to oznaczać, że fotelik lub pas bezpieczeństwa nie są prawidłowo używane. Sprawdź, czy fotelik jest odpowiednio zamontowany, czy pas bezpieczeństwa jest prawidłowo zapięty oraz czy osoba znajdująca się na fotelu zajmuje właściwą pozycję. Jeśli kontrolka <PASSENGER AIR BAG OFF> ${1} nie zaświeci się, należy przesadzić osobę lub przełożyć fotelik na jeden z tylnych foteli.
Jeśli kontrolka <PASSENGER AIR BAG OFF> nie zapala się, mimo że pasy bezpieczeństwa są prawidłowo zapięte, a fotelik i pasażer znajdują się w odpowiedniej pozycji na fotelu, zaleca się oddanie pojazdu do sprawdzenia do dealera firmy NISSAN lub profesjonalnej stacji obsługi. Dealer firmy NISSAN lub profesjonalna stacja obsługi jest w stanie sprawdzić stan systemu przy użyciu specjalnego wyposażenia. Niemniej jednak do czasu potwierdzenia u dealera, że poduszka powietrzna działa prawidłowo, przesadź pasażera lub przełóż fotelik na jedno z tylnych siedzeń.
Zmiana stanu fotela pasażera z przodu zostanie wykryta przez system i zasygnalizowana przez lampkę stanu poduszki powietrznej pasażera z przodu z kilkusekundowym opóźnieniem. Jest to normalne działanie układu i nie stanowi oznaki usterki.
W razie wystąpienia usterki w systemie poduszki powietrznej pasażera z przodu, lampka ostrzegawcza systemu poduszek powietrznych znajdująca się na zestawie wskaźników będzie migać lub zaświeci się. Ponadto, jeśli siedzenie jest mokre i system nie działa prawidłowo, system tymczasowo wyłączy poduszkę powietrzną pasażera i włączy lampkę ostrzegawczą poduszki powietrznej do czasu wyschnięcia siedzenia. Zleć w takiej sytuacji sprawdzenie systemu. Zaleca się wykonanie tej kontroli w centrum NISSAN lub profesjonalnej stacji obsługi.
Prawidłowe działanie:
Aby system czujników klasyfikacji pasażerów klasyfikował pasażera z przodu, należy postępować zgodnie z poniższymi środkami ostrożności i zaleceniami:
Środki ostrożności:
Upewnij się, że fotelik dziecięcy lub inny przedmiot nie naciska na tylną część oparcia.
Upewnij się, że pasażer z tyłu nie pcha ani nie ciągnie za oparcie siedzenia pasażera z przodu.
Upewnij się, że siedzenie lub oparcie pasażera z przodu nie jest dociskane do przedmiotu na siedzeniu lub podłodze za nim.
Upewnij się, że pod fotelem pasażera z przodu nie ma żadnych przedmiotów.
Upewnij się, że zagłówek fotela pasażera z przodu nie dotyka dachu podczas regulacji fotela pasażera.
Upewnij się, że siedzenie jest suche.
Upewnij się, że na siedzeniu nie ma żadnych urządzeń elektrycznych.
Upewnij się, że na siedzeniu pasażera z przodu nie są używane nieoryginalne pokrowce lub poduszki.
Upewnij się, że osoba zajmująca siedzenie nie ma na sobie mocno wyściełanych ubrań.
Etapy:
Wyreguluj siedzenie zgodnie z opisem. (Patrz „Siedzenia” we wcześniejszej części tego rozdziału). Usiądź prosto na środku siedziska, opierając się o oparcie, ze stopami wygodnie spoczywającymi na podłodze.
Upewnij się, że na kolanach nie masz żadnych przedmiotów.
Zapnij pas bezpieczeństwa zgodnie z opisem. (Patrz: „Pasy bezpieczeństwa” w poprzedniej części rozdziału). Stan zapięcia pasa pasażera z przodu jest monitorowany przez system klasyfikacji pasażerów i jest używany do oceny stanu zajętości siedzenia. Dlatego zdecydowanie zaleca się, aby pasażer z przodu zapinał pas bezpieczeństwa.
Pozostań w tej pozycji przez kilka sekund, co pozwoli systemowi sklasyfikować pasażera z przodu, zanim pojazd ruszy.
Sprawdź, czy system właściwie sklasyfikował pasażera, spoglądając na lampkę stanu poduszki powietrznej pasażera z przodu.
System czujników klasyfikacji pasażerów w pojeździe zwykle nie zmienia klasyfikacji podczas jazdy, dlatego ważne jest, aby potwierdzić, że pasażer z przodu został odpowiednio sklasyfikowany przed rozpoczęciem jazdy. Jednakże system czujników klasyfikacji pasażerów może w pewnych warunkach ponownie przeliczyć klasyfikację pasażera (zarówno podczas jazdy, jak i podczas postoju), w związku z czym pasażer na przednim siedzeniu powinien nadal siedzieć w fotelu w sposób opisany powyżej.
Jeśli kontrolka <PASSENGER AIR BAG OFF> jest podświetlona, oznacza to, że czołowa poduszka powietrzna pasażera z przodu jest wyłączona. W razie wypadku poduszka ta nie zostanie aktywowana i nie zapewni pasażerowi ochrony. Osoba siedząca na przednim fotelu pasażera może wówczas na przykład uderzyć w elementy wnętrza pojazdu, zwłaszcza jeżeli siedzi zbyt blisko deski rozdzielczej. Powoduje to zwiększone ryzyko obrażeń, w tym nawet śmiertelnych.
Gdy przedni fotel pasażera jest zajęty, zawsze upewnij się, że:
Osoba na przednim fotelu pasażera została prawidłowo sklasyfikowana oraz że czołowa poduszka powietrzna pasażera jest włączona lub wyłączona odpowiednio do osoby siedzącej na przednim fotelu pasażera.
Fotel pasażera z przodu jest przesunięty maksymalnie do tyłu.
Pasażer siedzi prawidłowo.
Jeśli w foteliku dziecięcym zwróconym tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pasażera znajduje się dziecko, a kontrolka <PASSENGER AIR BAG ON> jest zapalona, poduszka powietrzna pasażera może napełnić się w razie wypadku. Dziecko może zostać uderzone przez poduszkę powietrzną. Istnieje zwiększone ryzyko obrażeń, w tym nawet śmiertelnych. W takim przypadku należy zawsze upewnić się, czy poduszka powietrzna pasażera jest wyłączona. Kontrolka <PASSENGER AIR BAG OFF> musi być włączona.
Rozwiązywanie problemów:
Jeśli uważasz, że działanie lampki stanu poduszki powietrznej pasażera z przodu jest nieprawidłowe:
- Jeśli kontrolka <PASSENGER AIR BAG OFF> jest zapalona, gdy na przednim siedzeniu pasażera znajduje się osoba dorosła:
Może to wynikać z następujących warunków, które mogą zakłócać działanie czujnika klasyfikacji pasażerów:
Pasażer nie siedzi wyprostowany na środku siedzenia, oparty o oparcie, ze stopami wygodnie wyciągniętymi do podłogi.
Fotelik dla dziecka lub inny przedmiot naciska na tylną część oparcia.
Pasażer z tyłu naciska lub ciągnie za oparcie siedzenia pasażera z przodu.
Siedzenie lub oparcie pasażera z przodu jest dociskane do przedmiotu na siedzeniu lub podłodze za nim.
Pod siedzeniem pasażera z przodu znajduje się jakiś przedmiot.
Między poduszką siedzenia a konsolą środkową lub między poduszką siedzenia a drzwiami znajduje się jakiś przedmiot.
Fotel jest mokry lub wilgotny.
Na siedzeniu znajduje się urządzenie elektryczne, takie jak smartfon lub tablet.
Na siedzeniu pasażera z przodu znajdują się nieoryginalne pokrowce lub poduszki
Osoba zajmująca siedzenie ma na sobie mocno wyściełane ubranie.
Jeśli pojazd jest w ruchu, zatrzymaj się, gdy będzie to bezpieczne. Sprawdź opisane powyżej możliwości i w razie potrzeby popraw. Ponownie uruchom pojazd.
Zostanie przeprowadzona kontrola systemu, podczas której kontrolki stanu poduszki powietrznej pasażera z przodu pozostaną zapalone przez około 7 sekund.
Jeśli kontrolka <PASSENGER AIR BAG OFF> po tym czasie pozostaje nadal zapalona, należy poprosić osobę siedzącą na siedzeniu pasażera z przodu o zmianę miejsca i jak najszybciej oddać pojazd do sprawdzenia. Zaleca się wykonanie tej kontroli w centrum NISSAN lub profesjonalnej stacji obsługi.
- Jeśli kontrolka <PASSENGER AIR BAG ON> jest zapalona, gdy na przednim siedzeniu pasażera znajduje się fotelik dla dzieci.
Może to wynikać z następujących warunków, które mogą zakłócać działanie czujnika klasyfikacji pasażerów:
Fotelik dla dziecka nie jest prawidłowo zamontowany, tak jak opisano. (Patrz:
).Fotelik dla dziecka lub inny przedmiot naciska na tylną część oparcia.
Pasażer z tyłu naciska lub ciągnie za oparcie siedzenia pasażera z przodu.
Siedzenie lub oparcie pasażera z przodu jest dociskane do przedmiotu na siedzeniu lub podłodze za nim.
Pod siedzeniem pasażera z przodu znajduje się jakiś przedmiot.
Między poduszką siedzenia a konsolą środkową lub między poduszką siedzenia a drzwiami znajduje się jakiś przedmiot.
Fotel jest mokry lub wilgotny.
Na siedzeniu znajduje się urządzenie elektryczne, takie jak smartfon lub tablet.
Zagłówek przedniego fotela pasażera styka się z dachem.
Jeśli pojazd jest w ruchu, zatrzymaj się, gdy będzie to bezpieczne. Sprawdź opisane powyżej możliwości i w razie potrzeby popraw. Ponownie uruchom pojazd.
Zostanie przeprowadzona kontrola systemu, podczas której kontrolka stanu poduszki powietrznej pasażera z przodu pozostanie zapalona przez około 7 sekund.
Jeśli kontrolka <PASSENGER AIR BAG ON> po tym czasie nadal pozostaje zapalona, fotelik dziecięcy należy umieścić na tylnym siedzeniu i zaleca się jak najszybsze sprawdzenie pojazdu przez dealera firmy NISSAN lub w profesjonalnej stacji obsługi.
- Jeśli kontrolka <PASSENGER AIR BAG ON> jest zapalona, a na przednim siedzeniu nie ma żadnego pasażera i żadnych przedmiotów, pojazd należy jak najszybciej oddać do sprawdzenia. Zaleca się wykonanie tej kontroli w centrum NISSAN lub profesjonalnej stacji obsługi.