Nissan X-Trail 2023 Instrukcja obsługi Nissana
7.9.1.4. Tryb manualnej zmiany biegów
Podczas używania łopatek zmiany biegów w trybie Ds (jazda sportowa) skrzynia biegów przechodzi w tryb ręcznej zmiany biegów. Zakres przełożeń można wybierać ręcznie za pomocą łopatek przy kierownicy.
Aby zmienić bieg na wyższy, pociągnij do siebie prawy przełącznik łopatkowy (+) (A). Zostaje uruchomione wyższe przełożenie.
Aby zmienić bieg na niższy, pociągnij do siebie lewy przełącznik łopatkowy (−) (B). Zostaje uruchomione niższe przełożenie.
Aby anulować tryb manualnej zmiany biegów, przesuń dźwignię skrzyni biegów z powrotem na pozycję D (jazda do przodu). Przełożenie powróci do pozycji D (jazda do przodu). Jeżeli chcesz ręcznie powrócić do zakresu “Ds” (jazda sportowa), pociągnij łopatkowy przełącznik zmiany biegów i przytrzymaj przez około 1,5 sekundy.
Gdy pociągniesz łopatkowy przełącznik zmiany biegów, gdy dźwignia skrzyni biegów znajduje się w pozycji D (jazda do przodu) skrzynia biegów tymczasowo przełączy się na (odpowiednio) bieg wyższy lub niższy. Po chwili skrzynia biegów automatycznie powróci do zakresu D (jazda do przodu). Jeżeli chcesz ręcznie włączyć zakres D (jazda do przodu) pociągnij i przytrzymaj łopatkowy przełącznik zmiany biegów przez około 1,5 sekundy.
W trybie ręcznej zmiany biegów aktualnie wybrane przełożenie wyświetlane jest na ekranie informacji o pojeździe.
Biegi zmieniają zakres stopniowo, jeden po drugim, w górę lub w dół, w następującej kolejności:
1M | → ← | 2M | → ← | 3M | → ← | 4M | → ← | 5M | → ← | 6M | → ← | 7M | → ← | 8M |
8M (8):
Używaj tej pozycji do normalnej jazdy do przodu z wyższą prędkością
7M (7), 6${1} (6) i 5${1} (5):
Używaj tych pozycji podczas jazdy pod górę na długich wzniesieniach oraz do hamowania silnikiem podczas zjeżdżania z długich wzniesień.
4M (4), 3${1} (3) i 2${1} (2):
Używaj tych pozycji do pokonywania wzniesień oraz hamowania silnikiem podczas zjeżdżania z pochyłości.
1M (1):
Używaj tej pozycji podczas wolnej jazdy pod strome wzniesienia, wolnej jazdy przez głęboki śnieg lub do maksymalnego hamowania na stromych zjazdach.
Pamiętaj, aby nie jeździć przez dłuższy czas z dużą prędkością na biegu niższym niż 8. Powoduje to zwiększenie zużycia paliwa.
Dwukrotne pociągnięcie tego samego przełącznika łopatkowego spowoduje kolejną zmianę zakresów. Aczkolwiek, jeśli ruch ten zostanie wykonany gwałtownie, drugi bieg może nie wejść prawidłowo.
W trybie manualnej zmiany biegów skrzynia biegów może nie uruchomić wybranego biegu. Pomaga to w zachowaniu właściwości jezdnych i zmniejsza ryzyko uszkodzenia pojazdu lub utraty kontroli nad nim.
W takiej sytuacji wskaźnik położenia skrzyni biegów CVT zacznie migać i rozlegnie się sygnał dźwiękowy.
W trybie ręcznej zmiany biegów skrzynia biegów może automatycznie przełączyć się na wyższy zakres niż wybrany, jeśli prędkość obrotowa silnika jest zbyt wysoka. Kiedy prędkość pojazdu maleje, przed zatrzymaniem się pojazdu biegi automatycznie zmieniają się na niższe, aż do pierwszego biegu (1).
Działanie przekładni CVT jest ograniczone do automatycznego trybu jazdy, gdy temperatura płynu przekładniowego CVT jest bardzo niska, nawet jeśli wybrany jest tryb ręcznej zmiany biegów. Nie jest to usterka. Gdy olej przekładniowy CVT się rozgrzeje, można będzie wybrać ręczny tryb zmiany biegów.
Gdy temperatura płynu przekładni bezstopniowej jest wysoka, na niskich obrotach mogą być używane wyższe biegi niż w normalnych warunkach. Nie jest to usterka.