Nissan X-Trail 2023 Instrukcja obsługi Nissana
10.4. Układ chłodzenia silnika
Nigdy nie odkręcaj korka zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego ani korka chłodnicy, jeśli silnik jest gorący. Ciecz, wydobywająca się pod ciśnieniem z chłodnicy, może spowodować poważne oparzenia. Poczekaj, aż silnik i chłodnica ostygną.
Płyn chłodzący silnik jest trujący i należy go przechowywać z zachowaniem ostrożności, w oznaczonych pojemnikach z dala od dzieci.
System chłodzenia silnika jest napełniony fabrycznie wysokojakościowym, całorocznym płynem chłodzącym ze środkiem zapobiegającym zamarzaniu. Płyn ten zawiera substancje zapobiegające rdzewieniu i korozji, dlatego też dodatkowe środki dla systemu chłodzenia nie są potrzebne.
Nigdy nie używaj dodatków do płynu chłodzącego, np. preparatów uszczelniających do chłodnic. Mogą one spowodować zapchanie przewodów układu chłodzenia, doprowadzając do uszkodzenia silnika, skrzyni biegów i/lub układu chłodzenia.
Podczas dolewania lub wymiany płynu chłodzącego silnik, zawsze używaj oryginalnego płynu firmy NISSAN lub jego jakościowego odpowiednika w odpowiednimi stosunku mieszania. Przykładowe proporcje mieszania płynu chłodzącego i wody przedstawiono w tabeli poniżej:
Minimalna temperatura zewnętrzna | Płyn chłodzący silnik (koncentrat) | Woda demineralizowana lub destylowana | |
°C | °F | ||
−15 | 5 | 30% | 70% |
−35 | −30 | 50% | 50% |
Stosuj oryginalny płyn chłodzący NISSAN lub inny o tej samej jakości. Oryginalny płyn firmy NISSAN jest fabrycznie zmieszanym (w stosunku 50/50) rodzajem płynu chłodzącego.
Użycie płynu chłodniczego innego typu może spowodować uszkodzenie układu chłodzenia silnika.
Korek chłodnicy wyposażony jest w zawór bezpieczeństwa. Aby uniknąć uszkodzenia silnika, w razie konieczności wymiany korka chłodnicy użyj wyłącznie oryginalnego korka firmy NISSAN lub odpowiednika.